گروه‌های جهادی فعال در پروژه‌های آبرسانی روستایی از پرداخت مالیات معاف شدند
گروه‌های جهادی فعال در پروژه‌های آبرسانی روستایی از پرداخت مالیات معاف شدند
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ از مصوبه این کمیسیون درباره تشکیل سامانه فاکتورینگ خبر داد و گفت که گروه‌های جهادی و خیرین فعال در پروژه‌های آبرسانی روستایی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»رحیم زارع در نشست خبری در توضیح آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: کمیسیون تلفیق تصویب کرد که با توجه به قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و به منظور تامین مالی طرح‌ها و با تایید شورای پول اعتبار، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد مکلف به راه‌اندازی سامانه فاکتورینگ (موضوع تبصره ۲ ماده ۸ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی) شدند.

وی اضافه کرد: با اجرایی شدن تامین مالی فاکتورینگ تا سقف ۶۰ هزار میلیارد تومان (همت) برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مبلغ ۸۰ همت برای نهادهای عمومی، منابع داخلی شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و سایر مشمول آن در این قانون به ویژه قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر آمده است، اختصاص داده می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ درباره مصوبه دیگر این کمیسیون اظهار کرد: گروه‌های جهادی و خیرینی که در پروژه‌های آبرسانی روستایی با تایید وزارت نیرو مشغول فعالیت هستند، هزینه‌های آنها در این پروژه‌ها مشمول هزینه‌های قابل قبول مالیاتی است و از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شوند؛ تا الان این موضوع شامل شهرها بود که در بودجه مقرر شد که شامل روستاها هم شود.

زارع همچنین بیان کرد: در راستای توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار خودرو، به منظور توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و سوانح جاده‌ای به وزارت صمت اجازه داده می‌شود با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای (کاربری بین شهری ) و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌کشور (کاربری شهری)، انواع کشنده، کامیون، اتوبوس ، مینی بوس و ون و سواری مورد نیاز را وفق قوانین و مقررات موجود در خصوص واردات خودروهای با عمر کمتر از ۵ سال ثبت سفارش نمایند. آیین نامه نحوه اجرای این بند توسط وزارتخانه‌های صمت، راه و شهرسازی ،کشور ، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر لزوم تامین قطعات و خدمات پس از فروش و معاینه فنی تهیه می‌شود و حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

وی ادامه داد: تعرفه آب مصرفی کشت‌های گلخانه‌ای و  کشاورزی صنعتی در شهرک‌های صنعتی، نواحی صنعتی و شهرک‌های کشاورزی به نرخ مصوب فعالیت‌های کشاورزی محاسبه می‌شود؛ همچنین به دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری اجازه داده می‌شود با تصویب هیات امنای خود تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی سال ۱۴۰۱ نسبت به اخذ تسهیلات از بانک‌ها از محل توصیق اموال خود اقدام کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: تعرفه گاز مصرفی تاسیسات گردشگری، صنایع دستی، آب درمانی‌ها و هتل‌ها مشابه تعرفه خدمات خواهند شد. همچنین میزان مالیات طرح‌های مسکن مهر بابت هر واحد مسکن مهر برای سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۲ هر واحد معادل ۳۰۰ هزار تومان برای هر واحد تعیین می‌شود و هیچ‌گونه مالیات دیگری به غیر از مالیات بر ارزش افزوده بابت خرید مصالح به این طرح‌ها تعلق نمی‌گیرد.

زارع گفت که وزارت راه و شهرسازی مکلف شد زمین مورد نیاز برای احداث پاسگاه‌ها، کلانتری‌ها، پایگاه‌ها و حوزه‌های مقاومت و سالن‌های فرهنگی و ورزشی بسیج در مناطق محروم را به صورت رایگان در اختیار مرکز متولی در طرح‌های مسکن مهر، مسکن ملی و طرح‌های بازآفرینی شهری به ویژه در مناطق کم برخوردار قرار دهند.

وی خاطر نشان کرد: مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان از سود شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل به حساب صندوق توسعه حمل و نقل واریز می‌شود؛ در راستای حفاظت از محیط زیست و حفظ انفعال کشور، سازمان محیط زیست از پرداخت ۳۰ درصد هزینه دادرسی دعاوی معاف می‌شوند.

وی ادامه داد: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق درآمد شوراهای حل اختلاف به عنوان درآمد اختصاصی آنها تلقی می‌شود همچنین قیمت سوخت و نفت گاز عرضه شده به معادن، صنایع معدنی و صنایع بالادستی نفت و گاز معادل ۵۰ درصد متوسط بهای نفت و گاز صادراتی تعیین شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در پایان اظهار کرد: که امشب بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به اتمام خواهد رسید و بعد از آن کمیسیون وارد بررسی بخش‌های هزینه‌ای می‌شود.