تجهیز رفع رسوبات از چاه با پایه شوک آلتراسونیک رونمایی شد
تجهیز رفع رسوبات از چاه با پایه شوک آلتراسونیک رونمایی شد
تجهیز رفع رسوبات از چاه با پایه شوک آلتراسونیک، ضمن کاهش زمان اجرا و هزینه، از تزریق مواد آروماتیک به چاه جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از شرکت نفت و گاز اروندان، تجهیز رفع رسوبات از چاه با پایه شوک آلتراسونیک که از سوی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و با استفاده از فرآیند قانون تولید بار اول به سفارش شرکت نفت و گاز اروندان طراحی شده است، روز دوشنبه ( ۱۷ بهمن‌ماه) در آیینی با حضور عبدالله عذاری‌اهوازی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، عیسی نویری رئیس پژوهش و فناوری و جمعی از مسئولان استانی و مدیران این شرکت رونمایی شد.

عیسی نویری، رئیس پژوهش و توسعه شرکت نفت و گاز اروندان اظهار کرد: یکی ازمشکلات اصلی در چاه‌های نفتی رسوبات آسفالتین است که به کاهش تولید منجر می‌شود و ممکن است برای مدتی چاه را از مدار تولید خارج کند .

وی گفت: در روش معمول برای رفع این مسئله با استفاده از تجهیزات کویل تیوبینگ و یک حلال در دما و فشار خاص به چاه تزریق می‌شد که علاوه بر تحمیل هزینه فراوان، بسیار زمان‌بر است.

رئیس پژوهش و توسعه شرکت نفت و گاز اروندان تصریح کرد: با استفاده از این تجهیز جدید می‌توان رسوبات موجود در چاه را با پاور شوک و شوک‌های قوی آلتراسونیک از بین برد که می‌تواند جایگزین عملیات پر هزینه قدیمی در تعمیر چاه‌های نفت شود.

نویری ضمن تأکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان به‌منظور پیشبرد اهداف باید علم خود را به‌روز کنند، اذعان کرد: وجه تمایز نمونه صنعتی این تجهیز با آلتراسونیکی که در دنیا استفاده می‌شود، این است که ژنراتور این ابزار در داخل چاه است به این صورت که ما می‌توانیم عملیات تعمیر چاه را با تجهیزات معمول وایر لاین انجام دهیم.

وی مزایای استفاده از این تجهیز را کاهش زمان عملیات، کم‌هزینه و مقرون به صرفه بودن عنوان و تصریح کرد: در رفع رسوبات چاه با این تجهیز هیچ‌گونه حلال آروماتیک استفاده نمی‌شود و علاوه بر آن حین عملیات نیازی به بستن چاه نیست.