نفت خیال عقب‌نشینی ندارد
نفت خیال عقب‌نشینی ندارد
قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی که معامله‌گران منتظر سیگنالهای بیشتر درباره وضعیت تقاضا بودند، تغییر چندانی نداشت و افزایش شب گذشته را حفظ کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»بهای معاملات نفت برنت با یک سنت افزایش، به ۸۳ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت شب گذشته با ۳.۳ درصد افزایش بسته شده بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۵ سنت افزایش، به ۷۷ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته ۴.۱ درصد افزایش داشت.

انتظار می‌رود قیمت‌ها پس از سخنرانی جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا که لحن ملایم‌تری در خصوص افزایش نرخ بهره داشت، حمایتشان را حفظ کنند در حالی که آمار اخیر آمریکا نشان داد ذخایر نفت با وجود پیش بینی رشد آنها، هفته گذشته کاهش پیدا کرده است.

شاخص دلار آمریکا روز چهارشنبه اندکی کاهش یافت و به روند نزولی که روز سه شنبه پس از سخنرانی پاول پیدا کرد، ادامه داد و نفت را برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌تر کرد.

با ملایم شدن افزایش نرخ بهره در آمریکا، بازار امیدوار است بزرگترین اقتصاد و بزرگترین مصرف کننده نفت جهان بتواند از کندی چشمگیر فعالیت اقتصادی یا حتی رکود، گریخته و از افت تقاضا برای نفت اجتناب کند.

جاستین اسمیرک، اقتصاددان ارشد شرکت وست‌پک اظهار کرد: تصور می‌کنم در یک بازار نسبتا متوازن قرار داریم. اگر رشد قوی‌تر از حد انتظاری در جهان در حال توسعه داشته باشیم، قیمت‌ها بالاتر خواهند رفت و اوپک ناچار به افزایش تولید خواهد شد. اما ما افزایش بزرگ تقاضا را نمی‌بینیم.

آمار موسسه امریکن پترولیوم که نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به سوم فوریه، به میزان حدود ۲.۲ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است، از قیمت‌ها پشتیبانی کرد. این کاهش، برخلاف پیش‌بینی تحلیلگران بود که رشد ۲.۵ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت آمریکا را برآورد کرده بودند. با این حال، ذخایر بنزین و سوخت‌های دیگر، رشد بیش از حد انتظاری را داشتند. ذخایر بنزین حدود ۵.۳ میلیون بشکه و ذخایر سوخت‌هایی نظیر دیزل و نفت کوره حدود ۱.۱ میلیون بشکه افزایش داشت. آمار رسمی بعدازظهر روز جاری از سوی اداره کل اطلاعات انرژی آمریکا منتشر خواهد شد.

طبق گزارش دورنمای انرژی کوتاه مدت که از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شد، تولید نفت آمریکا با وجود یکنواخت ماندن تقاضا، در سال ۲۰۲۳، به میزان ۵۹۰ هزار بشکه در روز رشد خواهد کرد و به ۱۲.۴۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. همچنین تولید این کشور در سال میلادی آینده، به میزان ۱۶۰ هزار بشکه در روز رشد کرده و به ۱۲.۶۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

بر اساس گزارش رویترز، یک منبع آگاه گفت: جریان نفت عراق در خط لوله صادراتی به بندر سیهان ترکیه که در پی وقوع زلزله ویرانگر در ترکیه و سوریه متوقف شده بود، بعدازظهر سه شنبه ازسرگرفته شد.

منبع: ایسنا