مذاکره شرکت نواتک روسیه با شرکت‌های هندی درمورد معامله گاز طبیعی مایع با روپیه
مذاکره شرکت نواتک روسیه با شرکت‌های هندی درمورد معامله گاز طبیعی مایع با روپیه
مدیرعامل شرکت نواتک گفت مذاکراتی با چندین شرکت هندی برای عقد قراردادهای بلندمدت عرضه گاز طبیعی مایع در جریان است و تلاش می‌شود خرید و فروش گاز طبق این قراردادها با روپیه انجام شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از رویترز، شرکت نواتک، بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی مایع روسیه درحال مذاکره با شرکت‌های هندی از جمله شرکت GAIL درمورد عرضه ال‌ان‌جی به این کشور است و احتمالاً پرداخت‌ها بین این دو شرکت با روپیه انجام می‌شود.

 لئونید میخلسون، مدیرعامل شرکت نواتک گفت مصرف‌کنندگان اروپایی که روسیه را به‌خاطر جنگ در اوکراین تحریم کرده‌اند، تمایل به خرید گاز طبیعی مایع دارند که تحت تحریم‌های غرب نیست. هیچکدام از خریدارانی که قراردادهای بلندمدت دارند نمی‌خواهند این قراردادها را لغو کنند.

 روسیه 17 میلیون تن گاز طبیعی مایع در سال گذشته میلادی به اروپا صادر کرده که 20 درصد بالاتر از 2021 است. به‌این‌ترتیب تأثیر کاهش شدید صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله جبران شده‌است.

 اروپا واردات گاز طبیعی مایع یعنی گازی که به شکل مایع در دمای منفی 160 درجه سانتی گراد منتقل می‌شود را در پاسخ به کاهش عرضه گاز روسیه از طریق خط لوله به‌خاطر بحران‌های سیاسی عمیق بر سر مسئله اوکراین افزایش داده است.

 طبق گفته سه منبع صنعتی، شرکت نواتک هفته گذشته مذاکرات برای قرارداد عرضه گاز با شرکت GAIL هند را در راستای یافتن بازارهای جایگزین برای اروپا نهایی کرده‌است. میخلسون گفت نواتک درحال مذاکره با چندین شرکت هندی درمورد قراردادهای بلندمدت برای بازار این کشور است.

 وی تأکید کرد تلاش می‌شود از روپیه برای پرداخت معاملات گاز با مشتریان هندی استفاده شود. وی همچنین گفت تولید گاز طبیعی مایع در پالایشگاه یامال در سال جاری میلادی 5 درصد کم‌تر از سال گذشته خواهد بود و دلیل آن تأخیر عملیات سرویس و نگه‌داری است.

منبع: تسنیم