315 روستای جنوب سیستان و بلوچستان به آب پایدار متصل شد
315 روستای جنوب سیستان و بلوچستان به آب پایدار متصل شد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: برای تأمین آب پایدار 315 روستای جنوب سیستان و بلوچستان از سد زیردان، هزار کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده و برای روستاهای باقی‌مانده با تأمین آب از سایر سدها، 1155 کیلومتر خطوط انتقال در دست اجرا قرار دارد.

به گزارش«نبض انرژی»”علیرضا قاسمی” با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای تأمین آب شرب پایدار ساکنان جنوب استان گفت: در این راستا استفاده از پتانسیل آب‌های سطحی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است، بر این اساس سدهای زیردان، پیشین، خیرآباد و کهیر احداث و اجرای شبکه‌های پایین دست آن‌ها در برنامه اجرایی شرکت آب و فاضلاب قرار دارد.
وی ادامه داد: بدین منظور تأمین آب شرب برای شهرهای چابهار، کنارک، نیکشهر و نگور و 584 روستا از سد‌های زیردان، خیرآباد، پیشین و کهیر پیش‌بینی شده است.
قاسمی افزود: با اجرای بیش از 1000 کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع، 21 هزار مترمکعب مخزن ذخیره و 3 باب ایستگاه پمپاژ تاکنون آبرسانی به 315 روستا انجام شده و با اجرای 1155 کیلومتر لوله‌گذاری آبرسانی به 269 روستا در برنامه  شرکت قرار دارد که در قالب طرح جهاد آبرسانی تکمیل خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان بیان کرد: برنامه‌ریزی شده که کلیه شهرها و روستاهای نوار ساحلی مکران از آب شرب پایدار طی 2 سال آینده برخوردار شوند و شاخص آب شرب به بیش از 95 درصد ارتقا یابد.
قاسمی با اشاره به تأمین آب شرب نوار ساحلی و شهرهای چابهار و کنارک، اظهار کرد: تأمین آب شرب این شهرها از طریق شیرین‌سازی آب دریا انجام می‌گیرد.
وی با بیان اینکه این ظرفیت طی چند سال اخیر افزایش نیافته و از این بابت شرکت در بعضی نقاط مجبور به جیره‌بندی آب است، عنوان کرد: مشکل آب شرب این شهرها و روستاها با اضافه شدن ۵۰ هزار متر مکعب شیرین‌سازی که مجوز آن توسط وزیر نیرو صادر شده رفع می‌شود، در این راستا  فرآیند انتخاب سرمایه‌گذار انجام و در حال طی مراحل خرید تجهیزات مورد نیاز است.
وی افزود: همچنین خط انتقال جدید از آب‌شیرین‌کن به چابهار به طول 11 کیلومتر با لوله قطر 1000 میلی‌‍متر انجام شده و تکمیل آن تا سه راهی منطقه آزاد در برنامه اجرایی شرکت قرار دارد و با برنامه‌ریزی صورت گرفته طی دو سال آینده مشکل کمبود آب شرب مرتفع خواهد شد.