خروج ۴.۵ میلیارد متر مکعب آب از سد‌های کشور|مصرف آب شرب تهرانی همچنان ۴۰ هزار لیتر بر ثانیه است
خروج ۴.۵ میلیارد متر مکعب آب از سد‌های کشور|مصرف آب شرب تهرانی همچنان ۴۰ هزار لیتر بر ثانیه است
سخنگوی صنعت آب ورودی سد‌ها را ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: این رقم نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد دارد، خروجی از سد‌ها نیز ۴.۵ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته ۴ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» فیروز قاسم‌زاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس آمار ثبت شده بارش کشور، میزان بارندگی به ۳۷ میلیمتر رسیده که نسبت به مهر و آبان سال قبل ۲۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد، ولی در مجموع نسبت به رقم ۳۳ درصد سال گذشته ۱۰ درصد بهتر است.
وی تصریح کرد: در استان‌های سیستان و بلوچستان ۹۰ درصد کاهش بارندگی و در استان‌های همدان، قم، سمنان، البرز، تهران، قزوین، کرمانشاه و آذربایجان شرقی ۵۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته داشتیم این در حالیست که بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد و فارس رشد ۱۰ درصدی بارش را داشته اند.
سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه تهران ۳۱ درصد بارندگی دریافت کرده، گفت: این رقم ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
قاسم زاده ادامه داد: در تهران مصرف آب شرب همچنان ۴۰ هزار لیتر بر ثانیه است و نیاز است که سیاست‌های دیگری را دنبال کنیم و مدیریت مصرف اعمال شود.
وی، ورودی سد‌ها را ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: این رقم نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد دارد، خروجی از سد‌ها نیز ۴.۵ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته ۴ درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه سد‌ها ۱۸ میلیارد متر مکعب آب دارند، بیان کرد:در حال حاضر مخازن سد‌ها ۳۷ درصد پرشدگی دارند. این حجم ۳ درصد اوضاع بهتری را نسبت به پارسال نشان می‌دهد.
سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه سد‌های تهران ۱۵ درصد پرشدگی دارند، گفت: رقم پرشدگی سد‌های تهران نسبت به پارسال ۲۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
وی درباره پوشش برف گفت: عمده بارش برف در ارتفاعات تهران بوده که رقم آن در محدوده سد لتیان ۳۲ سانتیمتر و در سد کرج و سایر سد‌ها ۲۰ سانتیمتر بوده است.
قاسم زاده درباره افزایش تعرفه تصریح کرد: سند تعرفه سال آتی در حال تدوین است، افزایش سالانه قیمت آب خواهیم داشت، اما در خصوص افزایش تعرفه پلکانی تصمیم گیری نشده است.
وی ادامه داد: پاداش خوش مصرفی نیز پیش بینی شده که با مصوبه هیات وزیران در قبوض ابتدای آبان اعمال می‌شود، یعنی مشترکینی که نسبت به آبان پارسال کمتر مصرف کرده باشند مشمول پاداش می‌شوند.
سخنگوی صنعت آب درباره وضعیت دریاچه ارومیه گفت: خوشبختانه تراز دریاچه از ۱۲۷۰.۰۶ پایین‌تر نرفته و اکنون ۱۲۷۰.۱۰ است و یک میلیارد متر مکعب هم آب در مخزن وجود دارد.
وی درباره احداث حوضچه برای حل مشکل تامین آب اظهار داشت: در شمال کشور با احداث حوضچه و جمع آوری آب‌های بهنگام نسبت به تامین آب کشوارزی اقدام می‌شود و آب پشت سد سفیدرود نیز به مصرف کشاورزی در ارتفاعات و شرب می‌رسد. برای جنوب کشور نیز سد‌های ساحلی پیش بینی شده تا قبل از ورود آب به دریا ذخیره سازی شود و به این ترتیب هزینه‌های شیرین کردن آب دریا را نیز به حداقل می‌رسد.
قاسم زاده همچنین به موضوع استفاده از پساب برای حل بحران آبی در کشور اشاره و تصریح کرد: برنامه این است که ۲.۷۰ میلیارد متر مکعب از این مسیر ذخیره سازی داشته باشیم، اما هزینه دارد و نیاز به سرمایه گذاری بالایی دارد بنابراین در این راستا بازار پساب مطرح شده است.
وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر برای عبور از بحران آب اصلاح الگوی کشت است که بنا بر این است که ۵۰ درصد از مصرف کم شود و آب قابل برنامه ریزی در بخش کشاورزی باید تا ۱۴۰۵، ۱۵ میلیارد متر مکعب کاهش یابد.
سخنگوی صنعت آب یادآور شد: کاهش تلفات نیز در دستور کار عبور از بحران آب است، اکنون ۳۰ درصد آب بدون درآمد داریم که ۸ درصد از آن قابل احیا است اسناد در این بخش آماده است تا بتوانیم دستاورد‌هایی داشته باشیم.
وی درباره انتقال آب بین حوضه‌ای در کشور گفت: انتقال آب مگر برای شرب نداریم علاوه بر این سیاست ابلاغی این است که برای صنعت تخصیصی از آب سطحی و زیرزمینی نداریم و این بخش باید از آب دریا و پساب تغذیه شود.
قاسم زاده تعداد چاه‌های کشاورزی را ۸۵۰ هزار عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۵۰۰ هزار حلقه و تعداد غیرمجاز‌ها را ۳۵۰ هزار حلقه عنوان کرد.
وی درباره تحقق پیش بینی‌های بارندگی در پاییز سال جاری گفت: طبق پیش بینی‌ها شرایط نرمال بارش از آذر تا اواسط فروردین بوده که اواخر آبان و آذر بارندگی خوبی داشتیم و در زمستان پیش بینی شده که بیشتر از نرمال بارندگی داشته باشیم.
سخنگوی صنعت آب درباره احداث سد خرسان در کهگیلویه و بویر احمد و احتمال به زیر آب رفتن روستا‌ها و بنا‌های تاریخی منطقه گفت: این سد به منظور تامین آب شرب یزد احداث می‌شود، اما در هر حال برای احداث سازه‌ها مهندسی ارزش داریم و سود و هزینه بررسی می‌شود و ضرورت اجرا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در این خصوص به ازای روستا‌هایی که زیر آب می‌رود منطقه مسکونی و زمین در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد همچنین سعی بر این است که بنا‌های تاریخی زیر آب نروند، اما در عین حال طبیعی است و همواره این موضوعات وجود دارد و ممکن است بنا‌های تاریخی و یا مناطق مسکونی زیر آب بروند که تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده می‌شود.