کاتالیست های ایرانی با موفقیت در روسیه استفاده شد/ سفارشات جدید روس ها
کاتالیست های ایرانی با موفقیت در روسیه استفاده شد/ سفارشات جدید روس ها
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به مذاکراتی که از فروردین‌ماه امسال با هیئت‌های روس برای صادرات کاتالیست ایرانی به روسیه انجام شده است، اعلام کرد: یک تن کاتالیست ایرانی با موفقیت در مجتمع‌های پتروشیمی روسیه در حال استفاده است و شرکتهای روسیه سفارش های جدید برای خرید کاتالیست ثبت کرده اند.

به گزارش«نبض انرژی»مرتضی شاهمیرزایی، در همایش مدیران ارشد صنعت نفت در محل پژوهشگاه صنعت نفت گفت: کاتالیست‌های ایرانی با موفقیت در حال استفاده در مجتمع‌های پتروشیمی روسیه هستند؛ روس‌ها هم باور نمی‌کردند که کیفیت کاتالیست‌ها تا این حد بالا باشد زیرا کاتالیست‌های چینی در راکتورهای مجتمع‌های پتروشیمی آنها جواب نداده بود، آنها باور کردند که کیفیت کاتالیست‌های ایرانی بالاست و با بهترین های جهان رقابت می کند.

وی بومی‌سازی کاتالیست‌ها را یکی از راهبردهای وزارت نفت در دولت سیزدهم برشمرد و افزود: بنا داریم همه کاتالیست‌های این صنعت را بومی کنیم و براساس سند جامع کاتالیستی که آماده کرده‌ایم می‌توانم بگویم که راه زیادی در پیش نداریم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به حمایت‌های شرکت‌های ملی نفت، گاز، پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و حمایت ویژه معاونان و وزیر نفت از صنعت پتروشیمی ادامه داد: اگر قرار است اقتصادی پویا در کشور داشته باشیم باید از مسیر صنعت پتروشیمی در این راه حرکت کنیم.

شاهمیرزایی با بیان اینکه ۷۰ مجتمع پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه ۹۰ میلیون تن در حال فعالیت است و فروش نهایی محصولات نیز به حدود ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد، تصریح کرد: صادرات محصولات مجتمع‌های پتروشیمی‌ها حدود سالانه ۲۶ میلیون تن بوده و ۱۰ میلیون تن هم به بازارهای داخلی عرضه شده است، ضمن اینکه شاهد تحقق ۱۳۳ درصدی ارزآوری در این بخش بوده‌ایم.

وی با تأکید بر تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی تصریح کرد: ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی ایران مربوط به بخش پتروشیمی است ضمن اینکه سهم ۲۸ درصدی از صادرات محصولات پتروشیمی منطقه را در اختیار داریم، از این رو راهبرد کلان ما طراحی چرخه کامل صنعت پتروشیمی در کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه در افق برنامه هفتم توسعه نزدیک به روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه تقاضای خوراک در بخش پتروشیمی خواهیم داشت، گفت: از آنجا که بخش قابل‌توجهی از صنعت پتروشیمی ما براساس پایه خوراک گاز توسعه یافته‌اند در فصل زمستان با مشکلاتی در این بخش روبه‌رو هستیم وهمه باید به ما کمک کنند.

شاهمیرزایی افزود: همه اینها در شرایطی است که ما پارسال حدود ۱۵میلیارد دلار آورده ارزی در بخش پتروشیمی داشتیم که نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار آن در شرایطی به نیما واریز شد که دولت سیزدهم خزانه خالی را تحویل گرفته بود.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی برای توسعه متوازن صنعت پتروشیمی در ایران تصریح کرد: بر این اساس توسعه گام دوم قطب منطقه ویژه پتروشیمی اقتصادی پتروشیمی ماهشهر، مذاکره با سرمایه‌گذاران برای اجرای ۲۰ طرح در قطب پتروشیمی منطقه ویژه پارس و ساخت پتروپالایشگاه‌ها و شهرک‌های پایین‌دستی در منطقه جاسک و قطب‌های قشم و منطقه مکران را در دستور کار داریم.