تولید ۱۰۶ میلیون کیلووات‌ساعت برق توسط انرژی‌های تجدیدپذیر در آبان‌ماه
تولید ۱۰۶ میلیون کیلووات‌ساعت برق توسط انرژی‌های تجدیدپذیر در آبان‌ماه
نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در ماه آبان توانستند ۱۰۶ میلیون کیلووات‌ساعت برق تولید و به مدار وارد کنند.

به گزارش«نبض انرژی»تولید برق از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر باتوجه‌به ظرفیت خوب کشورمان در داشتن روزهای آفتابی خوب از به‌صرفه‌ترین نوع تولید برق محسوب می‌شود.

برق تولیدی توسط این نوع انرژی علاوه بر مزیت تولید در محل مصرف، برقی است که هیچ ضرری برای محیط‌زیست برخلاف سوخت‌های فسیلی ندارند.

همچنین استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید برق در آبان‌ماه سبب جلوگیری از مصرف ۲۹ معادل میلیون مترمکعب گاز طبیعی شده است.

علاوه بر این از انتشار ۶۰ هزار تن گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کردند.

یکی دیگر از مزیت انرژی‌های تجدیدپذیر صرفه‌جویی در مصرف آب است که در ماه آبان استفاده از این نوع انرژی سبب صرفه‌جویی ۲۳ میلیون لیتری در مصرف آب شده است.

کشور ایران به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد، تا جایی که به طور میانگین سالانه بیش از ۲۸۰ روز آفتابی گزارش شده است.

نیروگاه‌های تجدیدپذیر یکی از باصرفه‌ترین مدل‌های نیروگاهی هستند که از نظر محیط‌زیست چند شرایط ویژه دارند. این نوع در مقایسه با نیروگاه‌های حرارتی مصرف آب نداشته و به‌شدت اقتصادی هستند.

در ایران نیز در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر نصب شده بالغ بر ۹۷۰ مگاوات بوده که باتوجه‌به برنامه‌ریزی‌های هدفمند و اجرایی وزارت نیروی دولت سیزدهم قرار است تا پایان چهارساله این دولت میزان ظرفیت نیروگاه‌ها به ۱۰ هزار مگاوات برسد.

بر اساس اطلاعات سازمان ساتبا، پیش‌بینی افزایش ظرفیت احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا پایان سال ۱۴۰۱ (از محل قراردادهای خرید تضمینی ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف ساتبا)، به میزان بالغ بر ۱۵۰ مگاوات برسد.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان ساتبا در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک، احداث و بهره‌برداری از ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک مشتمل بر ۷ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی و ۳ هزار مگاوات نیروگاه بادی در دولت سیزدهم است.

امروزه ضرورت افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است، به‌طوری‌که بر اساس گزارش جدید سازمان جهانی هواشناسی(WMO)، تأمین برق از منابع انرژی پاک مانند انرژی خورشیدی، بادی یا برق‌آبی باید تا پایان این دهه دوبرابر شود تا گرمایش جهانی کاهش یابد چرا که اگر این امر محقق نشود، تغییرات آب‌وهوایی و بحران آب ممکن است به‌شدت امنیت انرژی ما را تضعیف کند و منابع انرژی تجدیدپذیر را به خطر بیندازد.

در گزارش سازمان جهانی هواشناسی آمده است تولید انرژی، منبع انتشار حدود سه‌چهارم گازهای گلخانه‌ای در جهان است و برای حفظ کره زمین، افزایش ظرفیت اشکال پاک تولید انرژی، مانند انرژی خورشیدی، بادی، و برق‌آبی و همچنین بهبود بهره‌وری انرژی حیاتی است.

بنابراین، در ایران نیز پس از استقرار دولت سیزدهم، توجه به این نوع انرژی پاک در دستور کار قرار گرفت در حدی که وزارت نیرو در چند بخش از جمله نیروگاه‌های خورشیدی پشت‌بامی، خود تأمین صنایع و غیره توجه و رشد قابل‌توجهی داشته است.