میلیون‌ها بشکه نفت در آب‌های ترکیه گیر افتادند
میلیون‌ها بشکه نفت در آب‌های ترکیه گیر افتادند
نفتکش‌های حامل میلیون‌ها بشکه نفت قزاقستان در پی اقدام ترکیه که اصرار دارد ثابت شود این نفتکش‌ها تحت پوشش بیمه هستند، قادر به خروج از دریای سیاه برای رسیدن به بازارهای جهانی نیستند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»دولت ترکیه اصرار دارد که این کشتی‌ها، نامه‌ای از سوی بیمه کننده خود داشته باشند که تضمین می‌کند هنگام حضور آنها در آب‌های ترکیه، تحت پوشش بیمه قرار دارند. این اقدام در پی تحریم‌های اتحادیه اروپا و انگلیس انجام می شود که اجازه می دهند نفتکش‌هایی حامل نفت روسیه تنها در صورتی بیمه شوند که با قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه یا پایین‌تر فروخته شده‌اند.

در نتیجه، حداقل ۲۰ نفتکش حامل ۱۸ میلیون بشکه نفت خام، چندین روز است برای عبور از تنگه‌های بسفر و داردانل، معطل شده‌اند. همه به جز یک کشتی، حامل محموله‌های نفت قزاقستان هستند و طبق اظهارات یک مامور بندر محلی، این کشتی‌ها منتظر تائید وضعیت بیمه خود هستند.

تا روز دوشنبه، فراهم کنندگان پوشش بیمه در برابر حوادثی نظیر نشت نفت و تصادف، اعلام کردند نامه‌هایی که ترکیه درخواست کرده است، نمی‌تواند و نباید منتشر شوند. دولت‌های آمریکا و انگلیس، مقامات ترکیه را تحت فشار گذاشته اند تا در رویکرد خود تجدیدنظر کنند و بیمه گران هنوز تسلیم این درخواست نشده‌اند.

سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه برای نفت روسیه که هفته گذشته تعیین شد، به شرکت‌های اروپایی اجازه می‌دهد نفتکش‌های حامل نفت روسیه که به قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه یا پایین‌تر از آن فروخته شده است را بیمه کنند. بدون مدرک، راه مرسوم چک کردن وب سایتهای بیمه گران، دیگر برای مقامات ترکیه کافی نیست.

نفتکش‌هایی که اکنون در دریای سیاه منتظرند، از همه نقاط دنیا – از کره جنوبی و هند در شرق تا پاناما در غرب- سفر خود را آغاز کرده‌اند اما مقصد اکثر آنها، اروپاست که خرید نفت روسیه که از طریق دریا حمل می شود را ممنوع کرده است. اما واردات نفت قزاقستان که از پایانه‌ای در ساحل دریای سیاه روسیه صادر می شود، مجاز است.

به گفته ماموران بندری، ۱۹ نفتکش حامل گرید نفتی سی پی سی قزاقستان و یک نفتکش حامل یک میلیون بشکه نفت اورال روسیه به مقصد هند است.

در واقع، نفت قزاقستان مشمول تحریم‌ها نیست اما این حقیقت که کشتی‌های مذکور از یک بندر روسی حرکت کرده‌اند، باعث نگرانی آنکارا نسبت به تائید وضعیت بیمه آنها شده است. بیمه گران هم ممکن است حاضر نشوند نامه هایی برای محموله‌هایی که هدف تحریم‌ها نیستند، صادر کنند.

تنها نفتکش روسی که منتظر عبور است، در دریای مرمره نزدیک ورودی شمالی تنگه داردانل، لنگر انداخته است.

طبق آمار بورس بالتیک در لندن، درآمد کشتی‌هایی که از دریای سیاه به مدیترانه حرکت می‌کنند، روز سه‌شنبه هفت درصد افزایش یافت و به ۱۵۳ هزار دلار در روز رسید.

بر اساس گزارش بلومبرگ، خریداران نفت قزاقستان از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه، با مجموعه موانعی روبرو شده‌اند. آسیب طوفان، کشف یک مین دریایی عمل نکرده از زمان جنگ جهانی دوم، تهدید دادگاه برای تعطیلی ۹۰ روزه بندر و نشتی مخازن در دو شناور بارگیری، از مارس برای پایانه صادرات نفت قزاقستان اتفاق افتاده است.

منبع: ایسنا