مصرف ۶۵ درصد تولید گاز کشور از سوی بخش خانگی و تجاری
مصرف ۶۵ درصد تولید گاز کشور از سوی بخش خانگی و تجاری
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از مصرف ۶۵ درصد تولید گاز کشور از سوی بخش خانگی و تجاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»مجید چگنی در نشست تخصصی «دانش‌افزایی بهینه‌سازی مصرف انرژی در خانواده» که با حضور جمعی از نمایندگان کمیسیون انرژی و فرهنگی مجلس و مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده برگزار شد، گفت: اکنون انرژی و چگونگی به‌دست آوردن و مصرف کردن آن، به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم اجتماعی – سیاسی در دنیای امروز مطرح است؛ نعمتی که به لطف خدا، ما به وفور آن را در کشورمان داریم.

وی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد بخش قابل‌توجهی از انرژی در کشور ازسوی خانواده‌ها و به‌صورت غیربهینه مصرف می‌شود، ادامه داد: این روزها مصرف بخش خانگی و تجاری با کاهش دما، به ۵۳۰ میلیون مترمکعب در روز رسید. به آن معنا که چیزی حدود ۶۵ درصد تولید، به مصرف در این بخش تخصیص یافته است.

معاون وزیر نفت در امور گاز تصریح کرد: ما از نظر مصرف، نسبت به نرم جهانی بسیار بالاتر هستیم، این در حالی است که بهینه‌سازی مصرف انرژی در خانواده می‌تواند موجبات خلق ثروت و ارزش افزوده در بخش‌های مولد را فراهم کند.

چگنی افزود: از طرفی، زنان نقشی محوری در عرصه مناسبات تربیتی خانواده به‌عنوان مهم‌ترین بستر تحقق تحولات فرهنگی دارند. به همین دلیل، باید با تلاش بسیار، از همه ظرفیت‌های موجود در این بخش برای اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف، به نحو احسن استفاده کنیم.

وی گرانیگاه بحث بهینه‌سازی را تغییر در سبک زندگی دانست و توضیح داد: زمانی شما می‌توانید با فرهنگ‌سازی در یک بخش، به نتیجه برسید که آموزش را به فرهنگ تبدیل کرده باشید و این امکان ندارد مگر آنکه تلاش کنیم در  سبک زندگی خود تغییر ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پایان با اشاره به اینکه ما ۵۶ مشاور زن در کمیته‌های مختلف و با توانمندی و ظرفیت‌های بالا داریم، گفت: همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی دست به دست هم داده و نقشه راهی را در این زمینه مدون کنند، ضمن آنکه استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان هم در این حوزه، می‌تواند بسیار مثمر باشد.