رشد ظرفیت نیروی تجدیدپذیر تا ۵ سال آینده دو برابر می‌شود
رشد ظرفیت نیروی تجدیدپذیر تا ۵ سال آینده دو برابر می‌شود
آژانس بین‌المللی انرژی(IEA) اعلام کرد رشد ظرفیت نیروی تجدیدپذیر جهانی ظرف پنج سال آینده، تحت تاثیر نگرانی‌های امنیت انرژی که پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین ایجاد شد، دو برابر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»در گزارش سالانه  آژانس بین‌المللی انرژی درباره چشم اندازه تجدیدپذیرها آمده است: انتظار می‌رود ظرفیت نیروی تجدیدپذیر جهانی تا سال ۲۰۲۷ به میزان ۲۴۰۰ گیگاوات که معادل کل ظرفیت نیروی فعلی چین است، رشد کرده و به ۵۶۴۰ گیگاوات برسد. این افزایش ۳۰ درصد بالاتر از میزان رشدی است که یک سال پیش پیش بینی شد.

قیمت‌های بالای گاز و برق که ناشی از بحران انرژی جهانی در سال میلادی جاری بوده، فناوری‌های نیروی تجدیدپذیر را جذابتر کرده است. رشد تجدیدپذیرها همچنین تحت تاثیر سیاست‌ها و اصلاحات بازاری است که آمریکا، چین و هند برای حمایت از توسعه تجدیدپذیر و توسعه سریع تر از برنامه‌ریزی قبلی تجدیدپذیرها، به اجرا گذاشتند.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی اظهار کرد: تجدیدپذیرها در حال حاضر هم توسعه سریعی دارند اما بحران انرژی جهانی آنها را وارد یک فاز جدید رشد فوق العاده سریع تر کرده است زیرا کشورها به دنبال سرمایه‌گذاری روی امنیت انرژی خود هستند. جهان ظرف پنج  سال آینده به اندازه ۲۰ سال گذشته، نیروی تجدیدپذیر اضافه خواهد کرد.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تجدیدپذیرها ظرف پنج سال آینده بیش از ۹۰ درصد از توسعه ظرفیت برق جهانی را تشکیل داده و تا ابتدای سال ۲۰۲۵، از زغال سنگ به عنوان بزرگترین منبع تولید برق در سطح جهان پیشی خواهند گرفت. ظرفیت فتوولتاییک خورشیدی جهانی نیز  تا سال ۲۰۲۷ تقریبا سه برابر شده و ظرفیت نیروی بادی هم تقریبا دو برابر می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، تقاضا برای سوخت‌های زیستی به میزان ۲۲ درصد تا سال ۲۰۲۷ افزایش پیدا می‌کند.