افزایش ۷ هزار مگاواتی تولید برق برای تابستانی بدون خاموشی
افزایش ۷ هزار مگاواتی تولید برق برای تابستانی بدون خاموشی
وزارت نیرو پس از عبور از تابستان بدون خاموشی در سال جاری برای تداوم این وضعیت در تابستان ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی کرده است که نخستین گام بیش از ۷ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور خواهد افزود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» خاطره تلخ خاموشی‌های تابستان ۱۴۰۰ روزهای سختی را برای مردم رقم زده بود به‌گونه‌ای که ساعت‌ها مردم در خاموشی به سر می‌بردند.

همین وضعیت اسفناک ادامه داشت تا آنکه «علی‌اکبر محرابیان» به‌عنوان وزیر نیروی دولت سیزدهم سکان هدایت وزارت نیرو را برعهده گرفت.

وی از همان روزهای آغازبکار تلاش خود را مصروف آن کرد تا بر خاموشی‌ها غلبه کرده و مردم را از تاریکی نجات دهد.

محرابیان برای تحقق این موضوع از تدوین ۱۴۰ برنامه خبر داد که افزایش ظرفیت تولید برق یکی از این برنامه‌ها بود و براین‌اساس تلاش‌ها به سمت افزایش ظرفیت تولید برق معطوف شد.

ثبت 4 رکورد تاریخی در برق

در همین رابطه مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق ایران درباره تابستان امسال گفت: موفق شدیم چهار رکورد تاریخی ثبت کنیم که تحقق ۹۸ درصدی آمادگی کل نیروگاه‌ها یکی از مهم‌ترین این رکوردها برای تابستان امسال بود.

عبدالرسول پیشاهنگ ادامه داد: تابستان امسال ۹۴ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی انجام شد و برای نخستین‌بار یک واحد نیروگاهی جدید ۸ماهه وارد مدار شد. زمان معمول راه‌اندازی نیروگاه ۳۶ تا ۴۰ ماه است که راه‌اندازی در ۸ ماه شاهکار متخصصان داخلی است.

وی خاطرنشان کرد: رکورد دیگر ما اضافه‌شدن ۴ هزار و ۴۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور بوده و علاوه‌برآن ۱۰ هزار و ۳۵ مگاوات واحدهای جدید را ارتقا دادیم در نتیجه ۵ هزار و ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شد که با تولید پراکنده و تجدیدپذیر به ۶ هزار مگاوات رسید.

با تلاش‌های صورت‌گرفته تلخی خاموشی‌های تابستان ۱۴۰۰ به شیرینی تابستانی بدون خاموشی در امسال تبدیل شد.

آغاز افزایش ظرفیت تولید

امسال نیز وزارت نیرو مصمم شده تا تابستان بدون خاموشی را برای تابستان ۱۴۰۲ رقم بزند و بر همین اساس برنامه افزایش ظرفیت تولید برق کشور را آغاز کرده است.

بر اساس این برنامه مقرر است تا پیک تابستان سال آینده ۷ هزار و ۸۸۹ مگاوات به ظرفیت تولید برق از روش‌های مختلف افزوده شود.

نیروگاه‌های حرارتی در این میان وظیفه افزایش ۳ هزار و ۲۶ مگاوات ظرفیت خود را برعهده گرفته‌اند که تا تابستان به سرانجام برسد.

بخش صنایع هم امسال به احداث نیروگاه‌های حرارتی قرار است یک هزار و ۴۷۸ مگاوات به ظرفیت تولید برق اضافه کرده و علاوه بر استفاده خود مازاد تولید را به شبکه سراسری دهند.

۷۳۰ مگاوات هم از طریق به مدار آوردن نیروگاه‌های آسیب‌دیده تأمین خواهد شد و علاوه‌برآن یک هزار مگاوات هم از طریق رفع محدودیت‌های تولید واحدهای حرارتی تأمین خواهد شد.

ارتقای ظرفیت عملی تولید نیروگاه‌های حرارتی و برق‌آبی به میزان ۵.۵ مگاوات از دیگر اقدام‌ها برای افزایش ظرفیت تولید برق است که تا قبل از پیک سال آینده اجرایی خواهد شد.

۸۵۰ مگاوات هم از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شود و نیز ۲۹۰ مگاوات هم مولدهای مقیاس کوچک به مدار خواهند آورد.

منبع: ایرنا