حداکثر تا نیمه دوم سال 1404، همه 18 میلیون لیتر بنزین، 21 میلیون لیتر نفت گاز و 6.5 میلیون لیتر نفت سفید تولیدی شرکت پالایش نفت آبادان از استاندارد یورو برخوردار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از دغدغه‌های اصلی کشور، تولید سوخت با استاندارد یورو 4 و 5 است. طبق گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، تولید بنزین یورو در شرایط فعلی حدود 30 میلیون لیتر در روز است.

همچنین میزان نفت‌گاز (گازوئیل) یورو در حال حاضر حدود 48 میلیون لیتر است و با در سرویس قرار گرفتن ترین دوم واحد تصفیه نفت گاز پالایشگاه اصفهان و تکمیل واحدهای جانبی پالایشگاه تبریز، میزان تولید گازوئیل یورو 10.5 میلیون لیتر در روز تا پایان امسال افزایش خواهد یافت.

* افتتاح چهار طرح ارتقای پالایشگاه‌‌ها تا سال 1404

طبق گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با شروع اجرای پروژه‌های کیفی‌سازی در پالایشگاه آبادان از سال 1402 و با فرض تامین منابع و مشارکت پیمانکاران داخلی و چینی حداکثر تا نیمه دوم سال 1404، همه بنزین، نفت گاز و نفت سفید تولیدی این شرکت به ترتیب 18، 21 و 6.5 میلیون لیتر از استاندارد یورو برخوردار خواهند شد.

در پالایشگاه شیراز نیز با در سرویس قرار گرفتن واحد ایزومریزاسیون در تابستان سال 1402، روزانه 1.5 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و با تکمیل و بهره‌برداری از واحد تصفیه نفت‌گاز شرکت فوق در سال 1403 روزی 3.5 میلیون لیتر نفت‌گاز یورو نیز به سبد تولیدات یورو کشور اضافه خواهد شد.

در شرکت پالایش نفت اصفهان با تکمیل پروژه تصفیه نفت کوره با نام واحد RHU، واحد تصفیه هیدروژنی ته‌مانده برج تقطیر حداکثر تا پایان سال 1404، روزانه 10 میلیون لیتر نفت کوره کم گوگرد، (کمتر از 1 درصد) تولید خواهد شد که بیش از 2.5 برابر سوخت مورد نیاز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (1.5 میلیون تن در سال) است.

در شرایط فعلی نیاز کشتیرانی به دلیل شرایط سخت تحریم، ماهیانه حدود 45 تا 60 هزار تن است که توسط پالایشگاه اراک تولید و تحویل می‌شود.

جدول 1- طرح‌های در دست اجرا و اهداف تولیدی در پالایشگاه‌ها (واحد: میلیون لیتر در روز)

طرح‌های در دست اجرا بنزین نفت سفید نفت‌گاز نفت کوره سال بهره‌برداری
آبادان 18 6.5 21 1404
اصفهان 10 1404
شیراز 1.5 3.5 1402/1403
تهران 8.5 1403

* اجرای طرح پایلوت تصفیه 200 بشکه در روز نفت کوره در پالایشگاه شیراز

علاوه بر طرح‌های فوق، در دیگر شرکت‌های پالایشی از جمله بندرعباس، اراک، تهران، تبریز پروژه‌های کاهنده نفت کوره و افزایش تولید محصولات با ارزش افزوده بالا در دست اقدام است که متاسفانه به دلیل عدم صدور مجوز زیست‌محیطی تاکنون کلید نخورده است.

بنابراین در صورت اخذ مجوز و مشارکت سهامداران و اختصاص 30 درصد سود سالیانه شرکت‌ها به اجرای طرح‌های کاهنده و کیفی‌سازی نفت کوره، 90 درصد تولیدات پالایشگاه‌ها از استاندارد یورو برخوردار خواهند شد.

در ضمن جهت کیفی‌سازی باقیمانده نفت کوره دیگر شرکت‌ها و تسریع در فرآیند انجام کار با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در کشور از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از پیمانکاران داخلی مقرر شد در شرکت پالایش نفت شیراز، طرح پایلوت تصفیه 200 بشکه در روز نفت کوره توسط یک شرکت دانش‌بنیان حداکثر در 6 ماه اجرا شود.

به همین ترتیب مقرر شده است با مشارکت نیروگاه شازند و مسئولین استان و شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند نیز مشابه همین طرح به ظرفیت 100 بشکه در آینده نزدیک عملیاتی شود و در پالایشگاه تبریز نیز به کمک یک شرکت دانش‌بنیان یک واحد پایلوت 40 گالن در روز نیز در دست بررسی است که در صورت اجرا و اخذ نتایج مثبت انتظار می‌رود عملیات گوگردزدایی از نفت کوره با سرعت بیشتری اجرایی شود.

منبع: فارس