۸۰۰ کیلومتر توپکرانی گسترده خطوط لوله نفت شرکت نفت و گاز گچساران
۸۰۰ کیلومتر توپکرانی گسترده خطوط لوله نفت شرکت نفت و گاز گچساران
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران از اجرایی شدن بیش از ۸۰۰ کیلومتر توپکرانی در این شرکت خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران، مهرداد کاهکش درباره اجرای ۸۰۰ کیلومتر توپکرانی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران گفت: این توپکرانی در اندازه‎های مختلف از خط لوله چهار تا ۴۲ اینچ انجام شده است.

وی افزود: با توجه به تعدد خطوط لوله در موقعیت جغرافیایی این منطقه که از نقاط کوهستانی و سخت‎گذر در چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، فارس و بوشهر عبور می‌کند در برخی موارد بازدیدها به‌دلیل عملیاتی بودن با بالگرد انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران با اشاره به انجام بیش از ۲۰ مورد توپکرانی در یک ‎سال گذشته ادامه داد: این عملیات برای حفظ تولید و نگهداری از خطوط لوله جریانی، اصلی و صادراتی نفت، گاز وگاز مایع انجام شده است.

کاهکش تصریح کرد: با هدف بازرسی، تشخیص، تعیین میزان خوردگی‌ها و تشخیص معایب احتمالی حدود ۶۰۰ کیلومتر توپکرانی هوشمند نیز برای خطوط لوله نفت و گاز گچساران برنامه‌ریزی شده است.

وی در تشریح توپکرانی هوشمند و ویژگی آن توضیح داد: در این توپکرانی افزون بر حرکت توپک درون خط لوله، با ایجاد میدان مغناطیسی، اطلاعات مربوط به مشکلات خطوط لوله از قبیل کاهش ضخامت درونی و بیرونی خطوط به‌صورت شعاعی و طولی گزارش می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران افزود: کارشناسان نتایج حاصل از توپکرانی را بررسی می‌کنند و برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی خطوط لوله، حفظ و صیانت از خطوط لوله صادراتی و پیشگیری از آلودگی زیست محیطی احتمالی، عملیات ترمیم روی این خطوط آغاز می‌شود.

کاهکش گفت: توپکرانی عملیات عبور دادن شیء خارجی با فرآیندی خاص از خطوط انتقال نفت و گاز است که با هدف تمیز کردن شریان‌های انتقال از رسوبات ایجادشده، خارج ساختن مایعات، اندازه‌گیری قطر درونی، پوشش دادن جداره لوله با مواد ضدخوردگی و بازدید درونی خطوط لوله،همچنین ایمن‌سازی برای تعمیرات انجام می‎شود.

وی اظهار کرد: این شرکت با در اختیار داشتن بیش از ۶ هزار کیلومتر خطوط لوله در اندازه‎های ۲ تا ۵۲ اینچ در حوزه گچساران و چهار استان کشور و عبور خط لوله صادراتی نقش مهمی در صنعت نفت و اقتصاد کشور دارد.