صادرات گاز روسیه کاهش یافت
صادرات گاز روسیه کاهش یافت
صادرات روزانه گاز طبیعی شرکت گازپروم به بازارهای خارجی مهم، با محدود ماندن جریان گاز به اروپا، در ماه اکتبر کاهش پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»نگرانی‌ها نسبت به عرضه گاز از سوی روسیه که معمولا حدود یک سوم از مصرف گاز اروپا را تامین می‌کند، در هفته‌های اخیر تخفیف پیدا کرده است. دمای هوا که به شکل غیرمعمول گرمتر بوده است، تقاضا برای گرمایش را به تاخیر انداخته و اجازه داده است کشورهای اروپایی به ذخیره سازی گاز ادامه دهند. پایگاه‌های ذخیره سازی گاز اتحادیه اروپا در مقایسه با میانگین پنج ساله ۸۹ درصد، تا پایان هفته گذشته بیش از ۹۴ درصد پر شده بود.

با این حال، روسیه ماه‌هاست که عرضه گاز به روسیه را کاهش داده است و الکسی میلر، مدیرعامل گازپروم اظهار کرد: ذخایر پر از گاز برای جلوگیری از یخ زدن شهروندان اروپایی در روزهای سرد زمستان که تقاضا به اوج می‌رسد، کافی نخواهد بود. اروپا بدون عرضه گاز روسیه در زمان اوج تقاضا، با کمبود ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز مواجه خواهد شد.

طبق محاسبات بلومبرگ، گازپروم ماه میلادی گذشته ۱۳۹ میلیون متر مکعب در روز گاز به کشورهای خارج از اتحادیه جماهیر شوروی سابق صادر کرد که ۱۱.۵ درصد در مقایسه با سپتامبر کاهش یافت. از آغاز سال، عرضه گازپروم به مشتریان خارجی اصلی ۴۲.۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده و به ۹۱.۲ میلیارد متر مکعب رسیده است.

گازپروم آمار صادرات به بازارهای اروپایی از جمله ترکیه را به طور مشروح اعلام نمی‌کند. همزمان با مسدود ماندن خطوط لوله گازی روسیه که مسیرهای اصلی صادرات به اتحادیه اروپا بوده‌اند، جریان گاز از طریق اوکراین به شکل محدود ادامه دارد و گاز به مجارستان و صربستان از طریق یک لاین خط لوله ترک استریم صادر می‌شود.

گازپروم اعلام کرد جریان گاز به چین از طریق خط لوله سیبری، همچنان رو به افزایش است و مرتبا از حجم قراردادی روزانه فراتر می‌رود.

طبق محاسبات بلومبرگ، تولید روزانه گازپروم در اکتبر به ۹۹۰ میلیون متر مکعب رسید که ۱۸ درصد در مقایسه با مدت ماه پیش از آن افزایش یافت. تولید گازپروم امسال ۱۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرد و به ۳۴۴ میلیارد متر مکعب رسید.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ذخایر زیرزمینی روسیه ماه گذشته به رکورد ۷۲.۶۶ میلیارد متر مکعب رسید و حداکثر ظرفیت برداشت روزانه ۸۵۲.۴ میلیون متر مکعب بود که مطابق با برنامه‌های گازپروم بود. این وضع، توانایی این شرکت برای برداشت حجم ضروری در صورت افزایش تقاضا را تضمین می کند.

منبع: ایسنا