سدهای خراسان شمالی چقدر آب دارند؟
سدهای خراسان شمالی چقدر آب دارند؟
خراسان شمالی از جمله استان هایی است که طی سال های اخیر با کاهش محسوس بارندگی ها، دچار خشکسالی شده و براساس آخرین آمار، قسمت های بسیاری از این استان با خشکسالی مواجه است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» براساس آخرین آمار، حدود ۷۵ درصد سطح استان با خشکسالی رو به رو است که ۵۰ درصد از آن شامل خشکسالی بسیار شدید می شود.

در این بین، دانستن وضعیت آبی سدهای استان می تواند بیشتر باعث درک شرایط استان شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در این خصوص گفته که۸۰ درصد ظرفیت سدهای استان، خالی است.

وحید واسطه با بیان اینکه فقط ۲۰ درصد حجم مخازن سدهای استان آب دارد، ادامه داد: حجم آب مخازن سدهای استان در حال حاضر ۴۷.۶ میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته که حجم آن ۶۴ میلیون متر مکعب بود، ۲۶ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: علی رغم اینکه سال گذشته سالی بسیار خشک بود، اما امسال وضعیت بدتر شد که به دنبال آن ورودی آب سدهای ما ۱۱ درصد از سال گذشته نیز کمتر شد.

واسطه افزود: امسال صرفا ۴.۶ میلیون متر مکعب ورودی آب به سدهای استان داشتیم که سبب شد آب کمتری تحویل بخش های پایین دستی سدها به ویژه کشاورزان دهیم و مصارف را ۲۰ درصد از سال گذشته تا کنون کاهش داده ایم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی درباره مقدار آب سدهای استان، بیان کرد: سد شیرین دره در حال حاضر ۲۳.۵ میلیون متر مکعب معادل ۳۸ درصد ظرفیتش آب دارد که ورودی آب به آن، ۲۰ درصد کمتر از پارسال است.

وی ادامه داد: سد شیروان با ۱۱.۸ میلیون متر مکعب هم اکنون ۱۳ درصد آب دارد که ۳۰ درصد کمتر از پارسال است.

وی با بیان اینکه سد اسفراین با ۲.۲ میلیون متر مکعب فقط ۵ درصد آب دارد، گفت: ورودی آب این سد ۳۰ درصد کمتر از سال قبل شده و از آنجایی که این سد محل تامین آب شرب مردم اسفراین است، نگران هستیم که مبادا در تامین آب شرب مردم با مشکل رو به رو شویم.

واسطه اظهار کرد: سد چری فاروج ۱۹ درصد آب دارد و ۴ درصد کمتر از سال قبل شده است. سد گلول نیز ۳۲ درصد آب دارد که ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه سد مرزی غلامان با ۲۷ درصد آب با ۴۰ درصد کاهش ورودی آب مواجه است، افزود: سد قزلباش نیز با ۴.۸ میلیون متر مکعب ۳۹ درصد آب دارد که ۲۷ درصد نسبت به آبان ماه سال قبل کاهش یافته است.

منبع: ایسنا