۶۰ هکتار از اراضی دریاچه سد زاینده رود آزادسازی می‌شود
۶۰ هکتار از اراضی دریاچه سد زاینده رود آزادسازی می‌شود
مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از آغاز آزادسازی ۶۰ هکتار از اراضی دریاچه سد زاینده‌رود خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»احمدرضا صادقی گفت: رفع تصرف و آزادسازی حدود ۶۰ هکتار از اراضی تملیکی سد زاینده‌رود با حکم قضائی و با همکاری کلانتری شهرستان بن در استان چهارمحال و بختیاری در روستای پهنا و آزادگان آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه اراضی دریاچه سد زاینده‌رود توسط شماری از کشاورزان روستاهای مجاور تصرف شده است، خاطرنشان کرد: در شرایطی که ذخیره سد زاینده رود به علت کمبود آب کاهش یافته، اراضی دریاچه سد اِشغال شده و با اضافه برداشت آب، کشت آبی در این منطقه انجام می‌شود.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه متخلفان شناسایی شدند، افزود: تخلفات در اراضی دریاچه سد در مراجع قانونی پیگیری و روال قضائی آن طی یک سال سپری شد و در نهایت به صدور حدود ۳۰ حکم قضائی برای آزادسازی ۶۰ هکتار از اراضی تصرف شده انجامید.

صادقی با بیان اینکه این اراضی در مرز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است، گفت: با سپری شدن مراحل قضائی و به رغم دشواری‌هایی که وجود داشت، این تعداد رأی قضائی صادر شد و اکنون عملیات آزاد سازی اراضی دریاچه سد زاینده رود در حال اجراست.

تخلفات گسترده‌ای در نهر آزادگان انجام می‌شود

وی تصرف اراضی و اضافه برداشت‌ها از نهر آزادگان یکی از چالش‌های بزرگ در بالادست سد زاینده‌رود دانست و گفت: تخلفات گسترده‌ای در نهر آزادگان صورت می‌گیرد که باید مدیریت و رسیدگی شود؛ مکاتبات بسیاری از سوی آب منطقه‌ای اصفهان در این باره شده اما در استان مجاور برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز همکاری چندانی نشد.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در خصوص بندهای آبخیزداری در بالادست رودخانه و سد زاینده‌رود نیز خاطرنشان کرد: نظرات مثبت و منفی بسیاری درباره این بندها وجود دارد و شرکت آب منطقه‌ای برای تصمیم‌گیری در خصوص آنها در حال انجام مطالعات و بررسی‌های کارشناسی است.

آزادسازی رودخانه دامنه- داران با همکاری اهالی روستا

مهندس صادقی همچنین به آزادسازی رودخانه معروف به دامنه- داران از سرشاخه‌های مهم رودخانه زاینده‌رود با همکاری اهالی روستاهای منطقه اشاره کرد و گفت: آزادسازی این رودخانه یکی از مهم‌ترین اقدامات یکسال اخیر همکاران ما بود و از این حیث اهمیت داشت که با فرهنگ سازی و گفتگو و بدون اخذ حکم قضائی یا تحمیل هزینه به شرکت انجام شد.

وی اضافه کرد: رفع تصرف اراضی رودخانه دامنه- داران به طول ۱۵ کیلومتر و در عرض ۲۰ متر انجام شد و بخش دوم آزادسازی رودخانه نیز امسال و از نیمه دوم آبان آغاز می‌شود.

منبع: مهر