بیشترین کسری مخزن تجمعی آبخوان‌های استان مرکزی در کدام دشت‌هاست؟
بیشترین کسری مخزن تجمعی آبخوان‌های استان مرکزی در کدام دشت‌هاست؟
مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی گفت: بیش از ۸۵ درصد کسری مخزن تجمعی آبخوان های استان مربوط به ۴ دشت کمیجان، زرندیه، ساوه و اراک است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»عزت الله آمره‌ای در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مرکزی اظهار کرد: از جمله ماموریت های وزارت نیرو در بخش آب در برنامه ششم توسعه می توان به حمایت از توسعه گلخانه ها و انتقال کشت از فضای باز به فضای کنترل کننده و بازچرخانی پساب ها و مدیریت آب های نامتعارف و مدیریت آب مجازی، نصب کنتور هوشمند و حجمی آب با اعطای تسهیلات از وجوه اداره شده بر روی چاه های دارای پروانه بهره برداری و استفاده از آب استحصالی سدها با اولویت تامین آب شرب مورد نیاز در حوضه آبریز محل استقرار سد است.

وی افزود: دولت موظف است تا پایان سال اول اجرای قانون برنامه، طرح الگوی کشت را برای تمامی نقاط کشور تعریف کند و در سال‌های اجرای قانون، به مورد اجرا گذارد.

مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی بیان کرد: وزارت نیرو موظف است تخصیص آب را مطابق با طرح الگوی کشت در اختیار کشاورزان قرار دهد.

امره ای ادامه داد: کسری مخزن متوسط سالیانه آبخوان های آبرفتی استان حدود ۱۸۰ میلیون مترمکعب است.

وی تاکید کرد: بیش از ۸۵ درصد کسری مخزن تجمعی آبخوان های استان مربوط به ۴ دشت کمیجان، زرندیه، ساوه و اراک است.

آمره ای اضافه کرد: به منظور به تعادل رساندن آبخوان های استان مرکزی توجه جدی به برنامه ها، سازگاری با کم آبی و اجرای طرح های احیا و تعادل‌بخشی، از ملزومات فعالیت های دستگاه های ذیربط است.