تلاش بیشتری در موضوع بانکرینگ سوخت شود/ باید سالانه ۱۰ هزارمگاوات برق تولید شود
تلاش بیشتری در موضوع بانکرینگ سوخت شود/ باید سالانه ۱۰ هزارمگاوات برق تولید شود
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بانکرینگ سوخت موضوع بسیار حائز اهمیتی است که علی رغم تاکید برنامه پنچم و ششم توسعه در طول این سال ها مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش«نبض انرژی»احمد مرادی، با تاکید بر  ضرورت اعمال مدیریت صحیح در حوزه انرژی و تکیه بر دیپلماسی در این حوزه بیان کرد: حوزه انرژی یکی از موضوعات مهم در سطح کشور به شمار می رود. ما در حوزه آب، برق، نفت و سوخت وابسته به ظرفیت داخلی کشورمان هستیم. تمام این منابع در داخل کشور وجود دارد و تمام این منابع انرژی در دسترس ما است. استخراج نفت در دست خودمان است. توان تولید برق در داخل کشور با ظرفیت بالایی وجود دارد. استخراج گاز نیز در دست خودمان است.  اما مسئله‌ای که  در کشور بسیار حائز اهمیت است، مدیریت حوزه انرژی است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه اظهار کرد: در حوزه برق وزیر تعهد داده که سالیانه ۱۰ هزارمگاوات برق برای جبران کسری ۵۸ هزارمگاواتی کشور، تولید کنیم که در طول یک سال این کار باید صورت گیرد. در حوزه نفت نیز عدم وابستگی به خام فروشی بسیار حائز اهمیت است. فلذا پالایشگاه های قدیمی باید اورهال شوند و در کنار آن پالایشگاه های جدید نیز ساخته شود تا ما بتوانیم مشتقات نفتی بیشتری تولید کرده و سپس نسبت به صادرات اقدام کنیم.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با مدیریت صحیح می توانیم هم خودکفایی در تامین نیاز داخلی را حفظ کرده و هم در حوزه صادرات نقش داشته باشیم. توجه به حوزه انرژی می تواند خیلی از مسائل کشور را حل کند. در دل بسته انرژی موضوع بانکرینگ سوخت نیز بسیار حائز اهمیت است. این موضوع از جمله الزاماتی است که در برنامه های پنجم و ششم توسعه به آن پرداخته شده است. اما سهم ما در حوزه بانکرینگ سوخت نسبت به کشورهای منطقه همچنان پایین است و باید دولت تلاش بیشتری در این حوزه داشته باشد.

مرادی افزود: دیپلماسی در هر حوزه ای از جمله انرژی بسیار حائز اهمیت است. امروز ما از چند کشور مطالباتی در حوزه انرژی داریم که با دیپلماسی قوی باید دنبال شود. از سوی دیگر با تکیه بر دیپلماسی انرژی باید در مسیر بازاریابی و تضمین بازار کشور گام برداشت. دیپلماسی باید تضمین کند اگر با کشوری در ارتباط هستیم انرژی مبادله شده و  نقدینگی آن نیز به کشور باز گردد.

بانکرینگ (Bunkering) اصطلاحی است که برای عملیات سوخت­رسانی به کشتی­ها و سایر شناورها در دریا بکار می ­رود.

منبع: ایسنا