انجام خوانش کنتورها با نرم‌افزارهای داخلی در کشور میسر شد
انجام خوانش کنتورها با نرم‌افزارهای داخلی در کشور میسر شد
یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با پیاده‌سازی نرم افزار و سخت‌افزارهایی، فرآیند زمان‌بر خوانش کنتورهای آب، برق و گاز را با منابع انسانی و مالی کمتر و در زمان کم اجرایی می‌کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»مرتضی مقصودی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اجرای سیستم خوانش کنتورهای مصرفی مشترکان به صورت هوشمند، گفت: برای سال‌ها شرکت‌های آب، برق و گاز، مأمورانی را برای یادداشت برداری از کنتورهای نصب شده در منازل اعزام می‌کردند که در این فرایند امکان بروز خطاهای انسانی قابل توجهی وجود داشت. این خطاها به تضییع حقوق عامه و اپراتور منجر می‌شد. همچنین باید تمامی این یادداشت‌ها در دفاتر خلاصه‌نویسی و حجم انبوهی اطلاعات با کارایی اندک تولید می‌شد.

وی ادامه داد: تولید این نرم‌افزار و سخت‌افزار به تغییر این رویه زمان‌بر کمک کرد و در حال حاضر این شرکت چند استان مختلف کشور را تحت پوشش قرار داده است.

مقصودی خاطر نشان کرد: مامور قرائت کنتور با نصب یک نرم‌افزار روی گوشی خود و استفاده از ابزار لازم، کنتورخوانی را به سادگی انجام می‌دهد. اطلاعات از روی دستگاه به گوشی مامور قرائت منتقل می‌شود و بدون دخالت انسانی به صورت آنلاین به سرور مرکزی شرکت اپراتور منتقل می‌شود.

به گفته وی، در این روش حجم بسیار بیشتری از اطلاعات در مقایسه با روش سنتی و قدیمی جمع‌آوری می‌شود. همچنین امکان تحلیل این داده‌ها فراهم شده است. مثلاً شرکت برق می‌تواند مشترکین کم مصرف یا پر مصرف را دسته‌بندی کند و در این زمینه طرح‌های تشویقی یا جریمه اسراف را اعمال کند.

به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، این مجموعه دانش‌بنیان همچنین طرحی ارائه کرده است تا با نیروی انسانی بسیار کمتر، یک مامور قرائت با استفاده از سخت‌افزار و نرم‌افزار شرکت، هم‌زمان اطلاعات ادارات گاز، برق و آب را قرائت کند و برای هر سه کنتور تنها یک مامور و یک بار مراجعه کند تا ضمن صرفه‌جویی در منابع، نیاز کمتری به مراجعه حضوری به درِ منازل مصرف کنندگان باشد.