مشترکان بد مصرف تهرانی معادل ذخایر سد لتیان آب مصرف می‌کنند
مشترکان بد مصرف تهرانی معادل ذخایر سد لتیان آب مصرف می‌کنند
تامین آب شرب برای بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار خانواده در شهر تهران در ۶ماهه نخست سال جاری در حالی بدون مشکل و به‌صورت پایدار انجام شد که آمار از میزان مصرف آب شهروندان تهرانی باعث ایجاد نگرانی‌هایی در مورد وضعیت تامین آب پایدار برای ماه‌های آینده شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»در حالی استان تهران وارد سومین سال کاهش شدید نزولات جوی شده که از آن‌سو بر اساس گزارش‌های رسمی در ۶ماهه نخست سال جاری خانواده‌های ساکن در شهر تهران حجمی معادل ۳۶۰ میلیون مترمکعب آب شرب مصرف کرده‌اند.

خانواده‌هایی که آمار دقیق تعداد آنها ۳ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۸۰ است و بر اساس میزان مصرف در گروه‌های سه‌گانه خوش مصرف (تا ۱۴ مترمکعب در ماه)، پرمصرف (۱۴ تا ۲۸ مترمکعب در ماه) و بد مصرف بیش از ۲۸ مترمکعب در ماه دسته‌بندی‌شده‌اند.

بررسی‌های آماری میزان مصرف شهروندان تهرانی حکایت از آن دارد که ۳۷ درصد خانواده‌ها در گروه خوش مصرف‌ها، ۵۹ درصد در گروه پرمصرف‌ها و ۴ درصد دیگر نیز در گروه بد مصرف‌ها قرار دارند.

نکته جالب اینکه دسته سوم یعنی ۴ درصد خانواده‌هایی که در گروه بد مصرف دسته‌بندی می‌شوند به‌تنهایی در ۶ماهه نخست سال ۹ درصد کل حجم آب خانگی را یعنی معادل ۳۱ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۷۷۶ مترمکعب به خود اختصاص دادند.

این موضوع در حالی است که از آن‌سو ۳۷ درصد دیگر خانواده‌ها که در دسته خوش مصرف‌ها دسته‌بندی می‌شوند، تنها ۲۵ درصد کل حجم آب خانگی را یعنی معادل ۹۰ میلیون و ۸۴۴ هزار و ۱۴۴ مترمکعب در ۶ماهه نخست سال مصرف کردند.

مستند به این آمار و ارقام، مشاهده می‌شود هر خانواده خوش مصرف خانگی که تقریباً یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانواده در این دسته طبقه‌بندی می‌شوند، به‌صورت میانگین در هر ماه چیزی حدود ۱۱.۴۵ مترمکعب آب شرب مصرف کرده‌اند و این در حالی است که الگوی مصرف آب خانگی در هر ماه ۱۴ مترمکعب در نظر گرفته شده است.

از آن‌سو و مستند به همین آمار و ارقام هر مشترک بد مصرف خانگی آب نیز که تقریباً ۱۵۰ هزار خانواده در این دسته طبقه‌بندی می‌شوند، در ۶ماهه نخست سال جاری به‌صورت ماهانه چیزی معادل ۳۵.۴۶ مترمکعب آب مصرف کرده‌اند و این یعنی این خانواده‌ها باوجود جمعیت کم‌تر بیش از دو برابر الگوی تعیین شده و معادل ۹ درصد کل مصرف آب شهر را به خود اختصاص دادند.

همچنین این ۴ درصد جمعیت بد مصرف بر اساس میانگین مصرفی که محاسبه شد و مورد اشاره قرار گرفت سه برابر میانگین مصرف هر خانواده خوش مصرف در ۶ماهه نخست سال جاری آب مصرف کرده‌اند.

مصرف بیش از ۳۱ میلیون مترمکعب آب توسط تنها ۴ درصد از خانوار شهر در ۶ماهه نخست سال جاری آن هم بیش از سه برابر میانگین مصرف ۳۷ درصد دیگر زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بدانیم این رقم از کل حجم ذخایر آب سد لتیان در حال حاضر (۲۴ میلیون مترمکعب) بیشتر است و نیز چیزی معادل ۶۶ درصد حجم ذخایر آب سد لار در حال حاضر (۴۷ میلیون مترمکعب) است.

باتوجه‌به اینکه در سال آبی گذشته میزان نزولات جوی به‌شدت کاهش یافت و نیز در حال حاضر حجم ذخایر سدهای تأمین‌کننده آب شرب شهر تهران اعم از سدهای کرج، طالقان، لتیان، لار و ماملو در وضعیتی شکننده قرار دارد، به نظر می‌رسد استمرار مصرف بیش از اندازه خانواده‌های بد مصرف، وضعیت شهر تهران را در تأمین آب شرب پایدار به‌شدت تهدید خواهد کرد.

بر اساس ارزیابی‌های رسمی شرکت آب فاضلاب استان تهران، اگر در ۶ماهه دوم سال گروه بد مصرف تنها ۲۵ درصد و نیز گروه پرمصرف در میزان مصرف آب شرب خود صرفه جویی کنند می‌توان بدون هیچ مشکلی منابع آبی را در این بازه زمانی مدیریت و از تبعات ناشی از کمبود و قطعی آب جلوگیری کرد.

منبع: ایرنا