بازگشت نفت ایران به بازار، تنها راه حل خروج از بحران انرژی
بازگشت نفت ایران به بازار، تنها راه حل خروج از بحران انرژی
کارشناسان معتقدند که تنها راه‌حل خروج از بحران انرژی و رکود اقتصادی جهان بازگشت کامل نفت ایران به بازار‌های جهانی است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مباحثی که امروزه مورد توجه قرار گرفته بحث بحران انرژی در جهان است که همه کشور‌ها بنا به دلایلی با کمبود انرژی مواجه شده‌اند و بیشتر در تلاش هستند راه‌هایی برای مبارزه با این معضل پیدا کنند. بهای بالای انرژی، به‌ویژه نفت، گاز و زغال‌سنگ، سبب تورم بالا در اکثر کشور‌ها شده است، که برخی از آن‌ها نیز با کمبود انرژی مواجه هستند. همچنین حمله اخیر روسیه به اوکراین، با توجه به اینکه این کشور هم تولیدکننده و هم صادرکننده عمده نفت و گاز طبیعی است، این بحران را تشدید کرده است.

کشور‌های اوپک در مجموع بزرگترین تولیدکنندگان نفت هستند و عربستان سعودی به تنهایی یک سوم تولید اوپک را تشکیل می‌دهد. تقریبا ۴۳ درصد از تولید نفت جهان در سال ۲۰۲۱ تنها از سه کشور آمریکا، عربستان سعودی و روسیه حاصل شده است. این سه کشور با هم نفت بیشتری نسبت به مجموع ۱۰ کشور برتر تولید می‌کنند.

باید به این نکته کلیدی نیز اشاره کرد و افزود: جامعه جهانی و کشور‌های عضو نباید تنها منبع انرژی خود را به کشور‌های صادرکننده انرژی محدود کنند و باید از منابع داخلی انرژی خود نیز استفاده کنند. بسیاری از کشور‌ها در زمینه تامین نیاز‌های انرژی خود دارای شرکای تجاری بسیار اندکی هستند و همین مسئله به عدم تنوع انرژی و محدود شدن زنجیره تامین انرژی این کشور‌های می‌انجامد و در شرایط بحرانی، انعطاف ناپذیری زنجیره تامین کنندگان انرژی کشور‌ها نمی‌تواند پاسخگوی نیاز‌های انرژی آن‌ها باشند.

براساس این گزارش بسیاری از کارشناسان براین باورند که که ایران می‌تواند از این شرایط به وجود آمده به نفع خود استفاده کند. می‌توان گفت که صنعت نفت کشور با وجود تحریم‌های مداوم آمریکا، در حال تقویت شدن است؛ چراکه دولت‌ها در سراسر جهان به دنبال تامین منابع نفتی خود در مواجهه با کمبود جهانی و افزایش قیمت‌ها هستند. همچنین کارشناسان براین اذعان دارند که راه‌حل خروج بحران انرژی و اقتصاد جهان از رکورد بازگشت کامل نفت ایران، ونزوئلا و لیبی به بازار است.

در مجموع چنین به نظر می‌رسد که بسیاری از مناسبات در بازار انرژی تغییر کرده است؛ از یک‌طرف بازار جهانی انرژی با کمبود عرضه و قیمت‌های بالا دست‌به‌گریبان است و از سوی دیگر کشوری مانند ایران با وجود تحریم‌ها نفت خود را می‌فروشد و درآمد آن را دریافت می‌کند و آمادگی دارد با لغو تحریم‌ها، نفت بیشتری روانه بازار تشنه انرژی کند، ولی در این بین لجبازی و اصرار غربی‌ها و بر تحریم‌های ظالمانه، مانع بازگشت تعادل به بازار است.