مشکل آب شرب به صورت بلندمدت حل شد
مشکل آب شرب به صورت بلندمدت حل شد
در طول سال‌های گذشته شهر همدان به‌واسطه نبود منابع مطمئن آبی با مسئله آب شرب مواجه بود؛ اما با تکمیل طرح بزرگ آبرسانی به این شهر مسئله آب شرب همدان در افق بلندمدت حل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مسائلی که طی چند ماه گذشته در شهر همدان به وجود آمده بود بحث کم آبی به دلیل کاهش بارندگی در سال‌های اخیر به همراه مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی هم سبب کاهش ذخیره آب سد‌ها و افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی، مشکلات جدی برای جمعیت شهری همدان فراهم کرده بود.

از سوی دیگر کاهش حجم ذخایر و پایین رفتن تراز آب سد اکباتان و نیز کم شدن میزان آبگیری تصفیه خانه‌های اکباتان و شهید بهشتی موجب شد که این استان با بحران کم‌آبی روبه رود شود. به همین علت، روزانه میانگین بیش از ۱۲ ساعت آب شرب شهر همدان قطع و یا به علت افت فشار قابل استفاده نیست.

البته تاخیر در انتقال آب از سد تالوار به همدان مزید بر علت شد تا این روز‌ها مردم شهر همدان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند.
براساس این گزارش طرح آبرسانی بین حوضه‌ای به شهر همدان یکی از اقدامات موثر و پایدار برای رفع مشکل کم آبی است که این پروژه در ۱۸ سال گذشته بلاتکلیف بوده و پیشرفت بسیار کمی داشته است، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم این پروژه با پیگیری‌های جدی استاندار همدان و حمایت‌های دولت پیشرفت قابل توجهی داشته است چراکه اقدامی راهگشا و پایدار برای رفع مشکل کم آبی همدان است.

حال با گذشته چند ماه و با تلاش شبانه روزی مسئولان طرح آبرسانی به همدان به نتیجه رسید. به طوری که شب گذشته ابرپروژه آبرسانی به شهر همدان در قالب دو بخش فاز اول خط عظیم انتقال آب و همچنین تکمیل رینگ آبرسانی به این شهر به بهره‌برداری رسید.

بر اساس جزئیات فنی این طرح، اَبرپروژه آبرسانی به همدان هم اکنون تامین ۶۰۰ لیتر در ثانیه منابع آبی را پوشش داده و مخاطب تعبیه شده شامل یک مخزن ۵ هزار مترمکعبی و ۲ مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی در حال آبگیری است.

این پروژه از ۳ ایستگاه پمپاژ تشکیل شده و مجموعاً ۷ الکتروموتور به ظرفیت‌های ۲۰۰ لیتر در ثانیه و ۶۰۰ لیتر در ثانیه وظیفه پمپاژ آب را برعهده دارند.

این گزارش می‌افزاید، در طول سال‌های گذشته شهر همدان به‌واسطه نبود منابع مطمئن آبی با مسئله آب شرب مواجه بود؛ اما با تکمیل طرح بزرگ آبرسانی به این شهر مسئله آب شرب همدان در افق بلندمدت حل خواهد شد.