یک درصد ازدیاد برداشت، ۸۰۰ میلیون بشکه تولید نفت را افزایش می‌دهد
یک درصد ازدیاد برداشت، ۸۰۰ میلیون بشکه تولید نفت را افزایش می‌دهد
مدیر عامل سابق شرکت نفت مناطق مرکزی گفت: ذخایر باقیمانده نفت در کشور ما حدود 80 میلیارد بشکه ثبت شده است و در صورت افزایش ضریب بازیافت به میزان هر یک درصد عدد بزرگی برداشت خواهیم داشت یعنی تولید حدود 800 میلیون بشکه افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش«نبض انرژی» رامین حاتمی، درباره توسعه مخازن گروه خامی اظهار داشت: مخازن خامی مناطق نفت‌خیز جنوب مخازن گاز غنی هستند که از قبل برنامه توسعه آنها وجود داشت، بنا بر این بود که هم از گاز و هم میعانات آنها بهره‌برداری شود، این مخازن پرفشار و با دمای بالا هستند و در بخش‌های تحتانی زمین قرار دارند، بنابراین تجهیزات خاص و تاحدی پیشرفته‌تر از موجود نیاز است. البته تجهیزات مربوط به چاه که بخشی شامل ولهد در برنامه است که ساخته شود.

وی درباره کیفیت محصولات مخازن گروه خامی گفت: کیفیت این محصولات تغییری ندارد و بخش زیادی میعانات و نفتا دارند که صادراتی است و گاز هم به شبکه مصرف کشور شامل پتروشیمی‌ها تزریق می‌شود، البته زمانی که طرح و برنامه توسعه گروه خامی داده شد برای تامین خوراک پتروشمی بوده به همین دلیل قرار بوده که پتروشیمی‌ها روی بخشی از آن سرمایه‌گذاری کنند.

مدیر عامل سابق شرکت نفت مناطق مرکزی درباره تاثیر تحریم بر توسعه میادین گفت: وقتی تولید و فروش نباشد قطعا به صورت ترم کلی تمایلی برای توسعه هم نخواهیم داشت، اما در هر حال ما دو بخش مشکل داریم یکی کمبود منابع مالی و دیگری برای ازدیاد برداشت به دانش فنی، تکنولوژی و تجهیرات خاص نیاز داریم.

وی تاکید کرد: ما تاکنون در مرحله اول تولید و برداشت آسان قرار داشتیم، اما اکنون مباحث EOR و IOR حجم بالایی سرمایه نیاز دارد، قطعا اگر اتفاقی در حوزه برجام و توافق بیفتد هم از تکنولوژی و هم از دانش فنی و تجهیزات خارجی‌ها استفاده می‌کنیم تا بتوانیم ضریب بازیافت‌مان را افزایش دهیم.

حاتمی با بیان اینکه در حال حاضر ضریب بازیافت کلی در کشور ما حدود 24.7 است، باید روی این رقم کار کنیم، گفت: ذخایر باقیمانده نفت در کشور ما حدود 80 میلیارد بشکه ثبت شده است و در صورت افزایش ضریب بازیافت به میزان هر یک درصد عدد بزرگی برداشت خواهیم داشت یعنی تولید حدود 800 میلیون بشکه افزایش پیدا خواهد کرد.

وی درباره نبود تکنولوژی و آسیب به چاه‌ها خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از آسیب برخی اقدامات انجام می‌شود که از جلمه آنها مانور تولید است، یعنی برخی مواقع چاه‌ها را تناوبی به تولید می‌آوریم که هم تست کنیم و هم اینکه بابت عدم آسیب خیال‌مان راحت باشد، چراکه در تولید مجدد اگر مخزن احیانا آسیب ببیند کمترین عرضه را دارد، در هر حال اکنون با توجه به نوع مخازنی که داریم اتفاق خاصی به جهت آسیب به چاه‌ها نیفتاده است.

منبع: ایلنا