۲۰ درصد از ظرفیت یخچال‌های طبیعی کشور از دست رفته است
۲۰ درصد از ظرفیت یخچال‌های طبیعی کشور از دست رفته است
رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: ۲۰ درصد از ظرفیت یخچال‌های طبیعی کشور در فاصله سال های ۹۲ تا ۹۴ از دست رفته است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»«محمدرضا کاویانپور» در مراسم افتتاحیه نخستین مدرسه تابستانی آب و محیط زیست، افزود: کاهش ظرفیت یخچال‌های طبیعی به مشکلات آب کشور دامن زده است.

وی ادامه‌داد: وضعیت یخچال‌های طبیعی زرد کوه بدتر است، به گونه ای که ۵۰ درصد آن از دست رفته و مهمترین اثرات آن مشکلات آبی ایجاد شده در چهارمحال و بختیاری و به‌ویژه شهرکرد است.

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو خاطرنشان‌کرد: بخش آب کشور دچار مشکلات فراوانی مثل فقر آبی، تغییر اقلیم و از همه مهمتر فقر مدیریت عرضه و تقاضا شده است.

کاویانپور ادامه‌داد: فقر مدیریت عرضه و تقاضا مشکلات فرونشست و مشکلات کشاوزی را به همراه آورده است.

وی، یکی از اثرهای مدیریت غلط عرضه و تقاضا را از بین رفتن ظرفیت یخچال های طبیعی کشور برشمرد.

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو اضافه‌کرد: موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو از سال ۱۳۴۶ فعالیت‌های دانشی خود را در بخش آب کشور آغاز کرد.

وی گفت: تاکنون موسسه نزدیک به ۲۹۰ پروژه سدسازی را مدل سازی و اشکالات آنها را برطرف کرده است.

کاویانپور افزود: فعالیت این موسسه بر روی سد گتوند سبب شد بخش تخلیه سیلاب آن مورد بازنگری قرار گرفته و اصلاح لازم انجام شود.

این مقام مسوول بیان‌داشت: بررسی عملکرد سدها در سیلاب و وضعیت بارشی کشور از طریق داده های ماهواره ای در این موسسه دنبال می شود.

وی ادامه داد: سامانه پیش بینی بارش موسسه تحقیقات آب بر اساس مدل های منطقه ای و استفاده از داده های ماهواره ای توسعه داده شده که داده های مهمی را در اختیار قرار می دهد.

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو خاطرنشان‌کرد: سامانه رصد اراضی کشاورزی، سامانه تبخیر و تعرق با دانش بومی توسعه داده شده و مبنای بسیاری از نیازهای بخش آب کشور است.

کاویانپور یکی از مهترین مراکز تحقیقاتی وابسته به موسسه تحقیقات آب را مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر برشمرد و گفت: این مرکز بحث مدیریت سواحل و سایر فعالیت های مرتبط با دریای خزر را انجام می دهد.

وی اضافه‌کرد: مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر با توجه به تغییرات اقلیمی و اثر آن بر روی تغییر سطح تراز دریای خزر مطالعه جامعی را انجام داده و حاصل آن به ریاست جمهوری ارسال شده که دستور اقدام هایی در این باره صادر شده است.

تولید ۱۰ درصد آب کشور در چهارمحال و بختیاری

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو اظهار داشت: بیش از ۱۰ درصد آب کشور در منطقه چهارمحال و بختیاری تولید می شود که بحث تغییر اقلیم و برداشت های غیراصولی در بالادست مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی افزود: موسسه تحقیقات آب در این زمینه ورود کرده و فعالیت های کارستی را در منطقه پیگیری می کند.

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو ادامه داد: بحث آب ژرف و مطالعات مربوط به آن در این موسسه در حال انجام است.

کاویانپور خاطرنشان کرد: موسسه در بحث نمک زدایی، استفاده از آب های نامتعارف و آب های زیرزمینی هم طرح های مطالعاتی زیادی را دنبال می کند.

وی افزود: موسسه تحقیقات آب از سال گذشته و به دستور وزیر نیرو در بحث ارتباط با نخبگان و دانشگاه فعالیت تازه ای را آغاز کرد که نتیجه آن برگزاری نخستین مدرسه تابستانی آب و محیط زیست است که امروز درحال برگزاری است.

این مسوول بیان‌داشت: انتظار می رود این نخستین مدرسه تابستانی رهاورد خوبی برای دانشجویان داشته باشد و بتواند در آینده بُعد بین المللی پیدا کند.

کاویانپور افزود: گرچه ایران کشوری همواره خشک بوده، اما با وجود نخبگانی در بخش آب توانسته به خوبی از بحران ها عبور کرده و راه های کم نظیری مانند قنات ها برای رهایی از مشکلات آبی بیابد.

وی افزود: اکنون نیز با وجود دانشجویان نخبه خواهیم توانست راهی برای غلبه بر مشکلات آبی کشور بگشاییم.