خشکسالی سه هزار میلیارد تومان به محیط‌زیست کشور خسارت زد
خشکسالی سه هزار میلیارد تومان به محیط‌زیست کشور خسارت زد
معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: خشکسالی بیش از سه هزار میلیارد تومان به نواحی چهارگانه محیط‌زیست کشور خسارت وارد کرده است.

به گزارش«نبض انرژی» حسن اکبری افزود: برای مقابله با آتش سوزی‌های ناشی از خشکسالی در مناطق زیست‌محیطی بیشترین مبلغ اعتبارات معادل ۱۷ میلیارد تومان امسال به ادارات کل استانها واریز شد.

وی ادامه داد: خسارت‌های بخش محیط‌زیست در اثر سیل‌های اخیر در چهارمحال و بختیاری نسبت به سایر استان‌ها بیشتر بود و میزان آن برآورد شده و از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام خواهد شد.

اکبری افزود: یکی از اقدامات مهم و زمان‌بر سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت سیزدهم ایجاد زیرساخت‌های قانونی مناسب‌تر برای حفاظت از محیط زیست کشور است که پیش‌نویس‌های قوانین مورد نیاز تهیه و به مراجع مربوطه ارسال شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: علاوه بر تهیه پیش‌نویس قوانین مورد نیاز ، به‌روز کردن فهرست‌ گونه‌های مختلف کشور در یک‌سال گذشته انجام شده است و فهرست مهره‌داران بعد از ۲۰ سال تدوین و منتشر شد.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته سیستم بی‌سیم سازمان حفاظت محیط زیست غیر فعال شده بود که امسال ۳۰ درصد ظرفیت سیستم بی‌سیمی این سازمان به مدار استفاده بازگشته است و این سازمان در عرصه حفاظت از گونه‌ها برای نخستین بار از فنس الکتریکی برای محافظت جمعیت گوزن‌ها استفاده کرده است.

در چهارمحال و بختیاری هشت منطقه شامل یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و پنج منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که در مجموع حدود ۱۱.۶۳ درصد مساحت این استان را در برمی‌گیرند.

پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد و مناطق حفاظت‌شده هلن، سبزکوه، شیدا و قیصری از جمله مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست در چهارمحال و بختیاری به شمار می‌روند.

همچنین تالاب‌های بین‌المللی چغاخور و گندمان در شهرستان بروجن، مهم‌ترین زیستگاه پرندگان تالابی و گونه‌های مهاجر در استان شناخته می‌شوند.

بر این اساس، تاکنون در این استان بیش از یک هزار و۴۰۰ گونه گیاهی و ۴۲۰ گونه جانوری به ثبت رسیده است.

تفاهمنامه سه جانبه بین ادارات کل حفاظت محیط‌زیست، منابع طبیعی و دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در شهرستان بروجن با حضور حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی منعقد شد.

منبع: ایرنا