عملیات اجرایی احداث خط لوله 30 اینچ انتقال گاز «نور-کلارآباد» آغاز شد
عملیات اجرایی احداث خط لوله 30 اینچ انتقال گاز «نور-کلارآباد» آغاز شد
با حضور علیرضا شکوهیان، معاون مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران امروز سه‌شنبه 8 شهریور ماه عملیات اجرایی احداث خط لوله 30 اینچ انتقال گاز «نور-کلارآباد» آغاز شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، در آئین کلنگ‌زنی این پروژه علیرضا شکوهیان، معاون مدیرعامل، ایجاد منبع مناسب ذخیره‌سازی گاز و حفظ و تقویت پایداری خطوط به‌ویژه  انتقال گاز به غرب استان مازندران و همچنین تامین پایدار سوخت پاک برای مصرف نیروگاه 4800 مگاواتی و 50 مگاواتی نوشهر را از اهداف پروژه خواند و  اظهار کرد: این خط لوله همچنین در صورت بروز مشکل عملیاتی در خطوط فعلی و در دست احداث به حفظ پایداری انتقال گاز کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه آزاد‌سازی بخش زیادی از اراضی مستقر در حریم  خط لوله را در پی دارد، گفت: با اجرای این پروژه و آزادسازی حریم، شاهد رونق کسب و کار مجاورین خط لوله خواهیم بود.

شکوهیان افزود: کاهش معضلات ناشی از نیاز به تخریب مستحدثات واقع در حریم در بخشی از مسیر از دیگر مزیت‌های اجرای پروژه است.

فرهاد حسنی، مجری طرح خط لوله دهم سراسری گاز نیز در این آئین گفت: در این پروژه 74 کیلومتری، عملیات مکانیکال خط لوله با ضخامت 30 اینچ، اجرای 12 ایستگاه LBV، 2 ایستگاه لانچر و ریسیور و  احداث ایستگاه کنترل فشار انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه عملیات تعویض کلاس خط لوله 30 اینچ سرخس – نکا به‌طول تقریبی 1800 متر در محدوده شهرستان فاروج واقع در استان خراسان شمالی انجام می شود، خاطرنشان کرد: این پروژه به درخواست همکاران منطقه 4 عملیات انتقال گاز و پس از تصویب هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران در دستور کار قرار گرفته است.

حسنی، درباره فعالیت‌هایی که تاکنون درخصوص این پروژه انجام شده است، توضیح داد: عملیات میدانی نقشه‌برداری از مسیر، شروع عملیات تجهیز کارگاه، حمل ماشین آلات به محل پروژه، عایق کاری 80 درصد لوله‌ها، اتمام جوشکاری حدود 70 درصد عملیات در منطقه فاروج و حمل 10 کیلومتر لوله به محل پروژه از اهم اقدام‌ها بوده است.

مجری طرح، با توجه به تعارض‌های انجام شده به حریم خط لوله در سالیان قبل گفت: فرآیند تحصیل اراضی نیز آغاز شده که  موفقیت در آن نیازمند همکاری و مساعدت همه جانبه مراجع قضایی،  ادارات  و دستگاه‌های مرتبط است.

در آئین آغاز  عملیات اجرایی  پروژه خط لوله 30 اینچ انتقال گاز «نور-کلارآباد»، معاون عمرانی استانداری مازندران و فرماندار شهرستان نوشهر و شماری از مقامات استان و شهرستان حضور داشتند.