زمانی که کشورهای بالادست با سدسازی “حق‌آبه ما را پایمال کردند” سکوت کرده بودیم!
زمانی که کشورهای بالادست با سدسازی “حق‌آبه ما را پایمال کردند” سکوت کرده بودیم!
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در کشورمان در خصوص مسائل مربوط به آب، قوانین شفافی نداریم، گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته در خصوص این موضوع غفلت شده بود، زمانی که کشورهای بالادست با سدسازی حق‌آبه ما را پایمال کردند، سکوت کرده بودیم!

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»علی سلاجقه با حضور در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: موضوع عبور جاده‌ها از دل طبیعت، احداث تونل‌ها، تجاوز به حریم طبیعت و از بین رفتن پوشش گیاهی توسط خودروها در کنار پرتاب زباله از خودرو در کنار جاده که باعث دپو پسماند می‌شود از جمله مواردی است که در هنگام سفر حال محیط زیستی‌ها را بد می‌کند. ساخت جاده و بزرگراه و …، باید بر اساس ضوابط محیط زیستی باشد و می‌توان جاده‌ها را طوری ساخت که کمترین آسیب را به طبیعت بزند.

وی با اشاره به تولید بیش از حد زباله‌های پلاستیکی گفت: در اجلاسی که در کنیا در رابطه با پلاستیک برگزار شد، قرار شد تا همه کشورها با جدیت به این موضوع ورود کنند. خوشبختانه آیین‌نامه حذف پلاستیک کمتر از 25 میکرون در دستور کار دولت و در حال نهایی شدن است که در صورت تصویب آن گام بزرگی به سمت کاهش پسماند‌های پلاستیکی برداشته خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دپو زباله در ورودی اکثر شهرهای کشور چهره این شهرها را زشت کرده است، گفت: متأسفانه مواجه شدن با این حجم از زباله در بدو ورود به شهرها باعث قضاوت نادرست در رابطه با فرهنگ اهالی شهرها می‌شود. در منطقه ماهدشت کرج دپو زباله به قدری مشمئزکننده بود که شبانه و به محض مشاهده به موضوع ورود کردیم که با همکاری اداره محیط زیست استان البرز و ورود دادگستری در یک بازه زمانی یک هفته‌ای مشکل حل شد.

سلاجقه ادعای استعفای خود را شایعه خواند و گفت: این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و بنده با قدرت در خدمت مردم شریف کشور هستم.

وی در رابطه با وضعیت محیط زیست کشور تصریح کرد: اوضاع کنونی محیط زیست کشور ما حاصل عملکرد یک قرن است. طبیعت در طولانی مدت دستخوش بسیاری از تغییرات قرار گرفته، بسیاری از ضوابط در مواجه با آن رعایت نشده و تعادل آن در خصوص 5 عنصر اصلی خود، یعنی آب، هوا، خاک، گیاه و حیوانات و در کنار آن انسان که مهم‌ترین بهره‌بردار این عناصر است، به هم خورده است و محیط زیست ما در مرز آستانه‌ها قرار گرفته است. رفتار ما با محیط زیست کشورمان باید بر اساس شرایط اقلیمی، توپوگرافی و پوشش گیاهی آن باشد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: گاهی اوقات یک استاندار احساس می‌کند که باید هر توسعه‌ای را در کشور خود داشته باشد در صورتی که هر استان یک مزیت نسبی دارد و ما باید به شکل یک پازل همه استان‌ها را در کنار هم قرار دهیم و اگر یک استان نیازی دارد که خود قادر به تأمین آن نیست، نیاز آن را از طریق دیگر استان‌ها تأمین کنیم. متأسفانه هر استان می‌خواهد یک کشور باشد و این دیدگاه شرایط فعلی را برای محیط زیست کشور رقم زده است.

سلاجقه در خصوص معضل ریزگردها اظهار کرد: در کشور ما در سال‌های گذشته توسعه بی‌ضابطه صورت گرفته و برای رسیدن به یک سری منافع زودگذر، طبیعت را دستکاری کرده‌ایم که البته این مورد همه کشورهای دنیا را شامل می‌شود. در یک برهه زمانی تغییر کاربری اراضی در کشور ما با سرعت زیادی انجام شد و به پوشش گیاهی و خدمات آن به عنوان یک سرمایه نگاه نکردیم که در نتیجه تخریب پوشش گیاهی اکنون با معضل گرد و غبار مواجه شده‌ایم. تخریب پوشش گیاهی سبب گسترش بسیاری از بیماری‌ها نیز شده است.

وی ادامه داد: این دیدگاه در سایر موارد نیز تأثیرگذار بود که تخلیه سفر آب‌های زیرزمینی و توسعه بی‌ضابطه نیز در نتیجه همین نگاه اتفاق افتاده است. ما در خصوص مهار کانون‌های گرد و غبار در داخل کشور در ستاد سیاست‌گذاری و هماهنگی پدیده گرد و غبار یک برنامه 10 ساله تعریف کرده‌ایم که در این برنامه وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نفت، نیرو و سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی مکلف به انجام وظایف خود شده‌اند و سازمان محیط زیست نیز به عنوان سازمان ناظر بر اجرای این برنامه نظارت دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه روند بیابان‌زایی در کشور به نحوی است که گاهاً از سرعت برنامه‌های ما پیشی می‌گیرد، ادامه داد: منابع و سرمایه‌ها در خصوص این برنامه محدود است اما خوشبختانه دولت اعتبارات خوبی برای این برنامه اختصاص داده است. در خصوص کانون‌های گرد و غبار خارجی نیز ما در قالب یک دیپلماسی فعال در فصلی که کانون‌های خارجی کشور را تحت تأثیر قرار داده بودند، با کشورهای منطقه گفت‌وگو کردیم و علاوه بر امضای تفاهم‌نامه‌هایی که اجرای آن از مهر ماه شروع می‌شود. همچنین نشستی با حضور 11 کشور منطقه برگزار کردیم.

سلاجقه در رابطه با سدسازی‌های ترکیه افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته در خصوص این موضوع غفلت شده بود، زمانی که کشورهای بالادست با سدسازی حق‌آبه ما را پایمال کردند، سکوت کرده بودیم. در موارد این چنینی که در دنیا اتفاق افتاده موضوع با گفتمان‌های دوجانبه حل شده اما ما در این خصوص اهمال کردیم. کشور ما در خصوص مسائل مربوط به آب قوانین شفافی ندارد و در خصوص نحوه بهره‌برداری از رودخانه‌ها و قوانین بالادست، میان دست و پایین دست قانون خاصی نداریم.

وی افزود: ما در دولت‌های گذشته این موارد را گوشزد کرده بودیم و بارها اعلام کردیم که قبل از اینکه دیر شود برای مذاکره با کشورهای همسایه کاری کنید اما متأسفانه گوش شنوایی وجود نداشت.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه در خصوص دریاچه ارومیه مدیریت نامتوازن اعمال شده است، گفت: متأسفانه همزمان که هزینه زیادی صرف احیای دریاچه ارومیه در بعد سخت‌افزاری می‌شد، هیچ تلاشی برای کنترل کشاورزی نشد و همزمان زمین‌های کشاورزی در اطراف دریاچه افزایش پیدا می‌کرد. این مورد منابع آبی منطقه را متأثر و احیا را بی‌نتیجه کرد.

سلاجقه افزود: در حال حاضر فصل بهره‌دهی کارهای سخت‌افزاری است؛ تونل زاب باید حدود 600 میلیون متر مکعب آب را از سد کانی سیب وارد دریاچه بکند اما تونل مشکل دارد، شکاف عمیقی در سقف تونل وجود دارد که باید رفع شود و این 600 میلیون متر مکعب به دریاچه برسد. همزمان پساب ارومیه و تبریز نیز تصفیه شد و حدود 100 میلیون متر مکعب را قرار است به دریاچه برساند. ما همواره از وزارت نیرو درخواست حق‌آبه را کردیم و این حق‌آبه نباید در مسیر گرفته شد و به زمین‌های کشاورزی و …، برود.

وی خاطرنشان کرد: از وزارت جهاد درخواست می‌کنم تا جلوی گسترش زمین‌های کشاورزی را بگیرد و الگوی کشت مناسب منطقه را تعریف کند.