کاهش وابستگی به خارج با حمایت از توان داخلی مسیر می‌شود| جبران بخشی از نیاز صنعت پتروشیمی با کمک دانش‌بنیان
کاهش وابستگی به خارج با حمایت از توان داخلی مسیر می‌شود| جبران بخشی از نیاز صنعت پتروشیمی با کمک دانش‌بنیان
بسیاری از کارشناسان براین باورند که هم اکنون بسیاری از تجهیزات مورد نیاز صنعت پتروشیمی، در داخل طراحی ساخته می‌شود به گونه‌ای که بیش از ۹۰ درصد مخازن، تانک‌ها و حدود ۳۰ تا۴۰ درصد ماشین‌آلات در داخل ساخته می‌شود و همه این‌ها در حالی است که تاکنون بخش قابل توجهی از کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی در داخل کشور تولید شده و به مرحله صادرات رسیده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» صنعت پتروشیمی یکی از صنایعی است که همانند سایر بخش‌ها با اعمال تحریم با مشکلاتی مواجه بود؛ اما این مشکلات طولی نکشید با توانمندی داخلی و با اتکا به شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها توانست بخشی از موانع موجود را از سر راه بردارد. این شرکت‌ها همچنین توانستند بخش قابل توجهی از نیاز‌های صنعت پتروشیمی را جبران کنند، به طوری که امروزه شعار خودکفایی در این صنعت به صورت واقعی معنا پیدا کرده است.

به گفته کارشناسان صنعت پتروشیمی با قدم گذاشتن در مسیر خودکفایی و ساخت داخل با تحولات بزرگی همراه بوده است. به گونه‌ای که هم اکنون بسیاری از تجهیزات مورد نیاز صنعت پتروشیمی، در داخل طراحی ساخته می‌شود و می‌توان گفت که بیش از ۹۰ درصد مخازن، تانک‌ها و حدود ۳۰ تا۴۰ درصد ماشین‌آلات در داخل ساخته می‌شود و همه این‌ها در حالی است که تاکنون بخش قابل توجهی از کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی در داخل کشور تولید شده و به مرحله صادرات رسیده است تا جاییکه این صنعت در عرصه تولید تولید انواع کاتالیست‌های در آستانه خودکفایی قرار گرفته است.

ناگفته نماند در کنار این موفقیت‌های یکی از اتفاقات مثبت در صنعت پتروشیمی همکاری این شرکت‌ها با دانش‌بنیان‌ها است که شرکت با استفاده از توانمندی داخلی در تولید برخی از محصولات در مسیر بومی‌سازی قرار گرفته اند.

براساس این گزارش، با توجه به نقش صنعت پتروشیمی در زنجیره ارزش، این صنعت می‌تواند نقشی کلیدی در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید‌های بار اول ایفا کند. باید گفت که در این مسیر، ارتباط شرکت‌های دانش‌بنیان با صنعت پتروشیمی و تداوم این روند با در نظر گرفتن مشوق‌های لازم و حمایت بیشتر از ساخت داخل، شاهد رونق تولید داخل در این صنعت باشیم.  به نظر می‌رسد با توجه به سهم قابل توجهی که صنعت پتروشیمی در اقتصاد و صنعت کشور، بخصوص در دوران تحریم ایفا می‌کند، ایجاد زمینه فعالیت و سرمایه‌گذاری بیشتر برای این صنعت، منفعت و سود بیشتری را برای کل صنعت نفت و کشور به همراه داشته باشد.

باید به این نکته کلیدی نیز اشاره کرد و گفت مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی که پیش از این بار‌ها بر موضوع بومی‌سازی صنعت پتروشیمی تاکید کرده و با بیان اینکه باید وابستگی صنعت پتروشیمی در زمینه تأمین دانش فنی و کاتالیست‌ها به شرکت‌های خارجی کاهش یابد، معتقد است که داخلی‌سازی نیاز‌های صنعت پتروشیمی، سبب افتخار و عزت ملی است و باید از تمامی ظرفیت‌های موجود برای تأمین نیاز‌ها استفاده کرد تا علاوه بر تامین نیاز داخلی و ارزآوری زمینه برای اشتغالزایی جوانان هموار خواهد شد. همچنین با ترسیم چشم‌انداز وابستگی این صنعت به کشور‌های خارج کاهش خواهد یافت.