پ
  • شناسه : 63127
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰

اوره‌ساز کرمانشاهی چه خواهد کرد؟

اوره‌ساز کرمانشاهی چه خواهد کرد؟
اوره‌ساز کرمانشاهی چه خواهد کرد؟
پتروشیمی کرمانشاه در سال ۱۳۷۵ به صورت سهامی‌عام در اداره ثبت شرکت‌های استان کرمانشاه به ثبت رسید. در حال حاضر «کرماشا» جزو شرکت‌های زیرمجموعه شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» پتروشیمی کرمانشاه در سال ۱۳۷۵ به صورت سهامی‌عام در اداره ثبت شرکت‌های استان کرمانشاه به ثبت رسید. این شرکت در دی‌ماه ۱۳۸۶ به صورت آزمایشی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در تاریخ ۱۳/ ۰۶/ ۱۳۹۰ در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. در حال حاضر «کرماشا» جزو شرکت‌های زیرمجموعه شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان است.

«کرماشا» دارای یک واحد تولید آمونیاک به ظرفیت روزانه ‌هزار و ۲۰۰تن  و یک واحد تولیدی اوره به‌ظرفیت ۲‌هزار تن است که قابلیت توسعه تا دوبرابر ظرفیت تولید فعلی را دارد. پروانه بهره‌برداری اولیه شرکت به ظرفیت سالانه ۶۶۰‌هزار تن اوره و ۳۹۶‌هزار تن آمونیاک در سال ۱۳۸۷ صادر و پروانه بهره‌برداری جدید شرکت در سال ۱۳۹۶ با ظرفیت سالانه تولید ۶۸۶‌هزار تن اوره، ۳۹۶‌هزار تن آمونیاک و ۶۶۰تن نیتروژن در سه‌شیفت از اداره صنایع و معادن استان کرمانشاه اخذ شد. شرکت پتروشیمی خراسان با ظرفیت تولید ۴۹۵‌هزار تن اوره در سال و پتروشیمی شیراز با ظرفیت تولید یک‌میلیون و ۵۶۷‌هزار تن از این محصول در سال، به‌عنوان رقبای «کرماشا» در صنعت اوره شناخته می‌شوند.

ریسک‌های شرکت پتروشیمی کرمانشاه در فعالیت‌های عملیاتی و تجاری

ریسک افزایش شدت رقابت در صنعت اوره، مانند صنعت متانول برای مدیران قابل‌توجه است. علاوه بر این، ریسک مشترک این شرکت و صنعت اوره با متانول‌سازها، کاهش قیمت‌های جهانی است که می‌تواند تاثیر منفی بر فروش و درآمد‌های عملیاتی شرکت داشته باشد. کاهش قیمت، ناشی از رکود در اقتصاد جهانی است. ریسک دیگری که بر فضای شرکت‌های پتروشیمی حاکم شده، گرانی گاز خوراک و عدم‌اطمینان از نرخ آن است.

چشم‌انداز و اهداف شرکت پتروشیمی کرمانشاه

این شرکت قصد دارد به‌رغم شرایط نامساعد اقتصادی، تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی و ناکارآمدی‌های داخلی، صادرات زمینی به عراق، ارمنستان، ترکیه و کویت را تقویت کند. البته تاکنون صادرات از طریق بندرعسلویه به ترکیه و از طریق بندر امام‌خمینی به عراق، ترکیه و قاره آفریقا صورت گرفته و شرکت توانسته است پاسخگوی تقاضای خارجی شود.

عملیات توسعه فاز دوم شرکت پتروشیمی کرمانشاه نیز که از سال ۱۳۹۲ آغاز شده در دستور کار است. هزینه این طرح تا پایان خردادماه سال‌جاری ۳‌هزار و ۳۰۰میلیارد تومان بوده که از منابع داخلی تامین شده است. مخارج ارزی عملیات، ۲۱۳میلیون یورو و مخارج ریالی آن، ‌هزار و ۲۹۷میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. پیشرفت عملیاتی این طرح تا پایان ۳۱/ ۰۳/ ۱۴۰۱، حدود ۶۰‌درصد بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری به حدود ۷۰‌درصد برسد و درصورت اخذ تسهیلات ارزی پیشرفت این طرح تا پایان سال به ۸۰‌درصد نیز نزدیک می‌شود. به همین دلیل در حال حاضر، تحلیلگران برای پیش‌بینی فروش در سال‌های آینده، طرح توسعه «کرماشا» را برای افزایش دوبرابری تولید و فروش، در نظر نمی‌‌‌گیرند.

میزان فروش

درآمد شرکت در سه‌ماه ابتدایی ۱۴۰۱، ‌هزار و ۷۸۹میلیارد تومان و درآمد عملیاتی آن در مدت مشابه سال قبل ۹۲۹میلیارد تومان بوده که با ۹۳‌درصد افزایش مواجه شده است. از مقایسه درآمد‌های شرکت در سه‌ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۹۹، به تفکیک محصولات، این امر دریافت می‌شود که رشد درآمد حاصل از فروش آمونیاک داخلی در این مدت ۱۰۸درصد، آمونیاک صادراتی ۴۵۱درصد، اوره صادراتی ۱۰۶درصد و اوره داخلی ۷۳‌درصد بوده است. میزان تولید در سال ۱۴۰۰، حدود ۶۷۱‌هزار و ۱۵تن بوده که با کاهش یک‌درصدی نسبت به سال ۹۹، همراه شده است. آمونیاک تولیدی در سال ۱۴۰۰، با کاهش ۲درصدی نسبت به سال ۹۹، به ۳۸۴‌هزار و ۶۸۰تن رسیده است. از آنجا که بخش بزرگی از آمونیاک، در فرآیند تولید، به اوره تبدیل می‌شود، از کل آمونیاک تولیدشده در سال ۱۴۰۰، ۳‌هزار و ۵۴۴تن باقی می‌ماند که شرکت به‌عنوان بخشی از محصولاتش به فروش می‌رساند. البته با بررسی روند نسبت تولید اوره به آمونیاک می‌توان میزان تولید اوره حاصل از آمونیاک را پیش‌بینی کرد.

با بررسی روند ماهانه تولید و فروش «کرماشا» در چهارماه اخیر، درمی‌یابیم که این شرکت به‌طور متوسط، ماهانه ۶۳‌هزار تن اوره تولید کرده و در مجموع، حدود ۲۸۵‌هزار تن از این محصول را طی چهارماه برای عرضه به بازار‌های داخلی و خارجی آماده کرده است. انتظار می‌رود، تولید اوره در اواسط پاییز و زمستان سال‌جاری، به دلیل قطعی‌های مکرر گاز، با افت قابل‌توجهی مواجه شود. مجموع فروش اوره نیز از ابتدای سال تا تیرماه، ۱۶۵‌هزار تن بوده است. درآمد حاصل از فروش محصولات شرکت در فروردین‌ماه با مبلغ ۳۶۳میلیارد تومان آغاز شد و در اردیبهشت و خردادماه با افزایش حدود دوبرابری به ۷۵۰میلیارد تومان رسید، دوباره در تیرماه ترمز رشد درآمد‌ها کشیده شد و درآمد شرکت به ۳۹۱میلیارد تومان برگشت.

نسبت فروش صادراتی اوره به فروش کل این محصول در سال ۱۴۰۰، ۵۵‌درصد بوده و شرکت بیش از ۹۰‌درصد محصولات تولیدی خود را به فروش رسانده است. میزان فروش اوره داخلی در سال ۱۴۰۰، حدود ۳۰۶‌هزار تن و میزان فروش اوره صادراتی در سال گذشته ۳۶۷‌هزار تن بوده است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به قطعی‌های مکرر گاز و کاهش قیمت‌های جهانی، شرکت میزان فروش خود را اندکی کاهش دهد.

«خراسان»، در سال ۱۴۰۰، ۵۶‌درصد اوره خود را به بازار‌های جهانی عرضه کرده است. «شیراز» نیز ۵۹‌درصد این محصول را به خارج از کشور صادر کرده است.

نرخ فروش

با توجه به شرایط تحریمی و نوسانات نرخ اوره، بارگیری محصولات به امری زمان‌بر تبدیل شده است و گاه تفاوت نرخ محصولات با نرخ پیش‌فاکتور به‌شدت زیاد می‌شود. این موضوع باعث ایجاد اختلاف در بارگیری محصولات و فروش شرکت شده است. بخشی از فروش داخلی شرکت، سهم سازمان‌های تابعه وزارت جهاد کشاورزی است و بخشی از این محصولات داخلی در بورس به فروش می‌رسد. در تیرماه ۱۴۰۱، اوره عرضه‌شده به بخش کشاورزی با نرخ ۱۱میلیون و۶۰۰‌هزار تومان به فروش رسید که در مقایسه با فروردین سال‌جاری، ۲۰‌درصد کاهش داشت. این نرخ در اسفندماه سال ۱۴۰۰، حدود ۹میلیون تومان به‌ازای هر تن بود که در دوماه ابتدایی سال ۱۴۰۰، به نرخ ۱۴میلیون تومان به‌ازای هر تن رسید و در خرداد و تیرماه به حدود ۱۱میلیون تومان به ازای هر تن کاهش یافت. آمونیاک داخلی نیز با نرخ ۱۹میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان به ازای هر تن به مشتریان داخلی عرضه شده که در مقایسه با فروردین‌ماه سال‌جاری، ۲۰‌درصد افزایش پیدا کرده است.

فروش صادراتی شرکت با نرخ‌های جهانی انجام می‌شود. نرخ اوره صادراتی «کرماشا» در آذرماه ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰دلار به ازای هر تن بود که در دی‌ماه ۱۴۰۰و در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین و احتمال کمبود عرضه اوره در جهان، نرخ این محصول با افزایش ۱۱۲درصدی به ۶۳۸دلار به ازای هر تن رسید. نرخ فروش صادراتی اوره در تیرماه ۴۲۴دلار به ازای هر تن و در چهارماه امسال به طور متوسط، ۴۳۱دلار به ازای هر تن بوده است. آمونیاک صادراتی پتروشیمی کرمانشاه که برای تحلیلگران مالی، اهمیت کمتری دارد، در تیرماه حدود ۵۲۰دلار به ازای هر تن و در چهارماه ابتدایی سال‌جاری، ۵۴۰دلار به ازای هر تن معامله شده است. همه این موارد در حالی است که پتروشیمی پردیس، اوره صادراتی خود را در تیرماه با قیمت ۴۰۰دلار به ازای هر تن به فروش رسانده و در اردیبهشت‌ماه قیمت این محصول به بیش از ۶۰۰دلار به ازای هر تن رسیده است. «خراسان» نیز محصول اوره خود را با قیمت ۴۳۹دلار به ازای هر تن در تیر ماه به فروش رسانده است.

با فرض اینکه شرکت پتروشیمی کرمانشاه در طول سال ۱۴۰۱ به طور میانگین، اوره صادراتی را به قیمت ۵۰۰دلار به فروش برساند، درآمد حاصل از فروش شرکت در سال جاری، ۷هزار و ۸۰۰میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. همچنین درآمد حاصل از فروش اوره داخلی ۳‌هزار و ۲۰۰میلیارد تومان و اوره صادراتی ۴‌هزار و ۴۰۰میلیارد تومان خواهد شد.

بهای تمام‌شده

مواد اولیه حدود ۶۰‌درصد بهای تمام‌شده را تشکیل می‌دهد. مواد اولیه پتروشیمی کرمانشاه مانند اکثر شرکت‌های پتروشیمی، گاز طبیعی است که در سال ۱۴۰۰، ۲۸۹میلیون تن برای تولید محصولات این شرکت، به مصرف رسیده و در سال ۱۳۹۹، این میزان ۲۹۳میلیون تن بوده است.

با توجه به اینکه در تبدیل گاز طبیعی به اوره، آمونیاک به‌عنوان محصول میانی تولید می‌شود، سپس از آمونیاک تولیدی، محصول اوره به دست می‌آید، ضریب مصرف گاز طبیعی برای تولید یک‌تن آمونیاک مورد توجه تحلیلگران قرار می‌گیرد. این ضریب به طور میانگین ۷۵۰بوده است که می‌توان این عدد را برای پیش‌بینی مصرف گاز به سال‌های آتی نیز تعمیم داد. با این فرض و پیش‌بینی تولید محصولات، این شرکت احتمالا در سال ۱۴۰۱، ۳۰۰میلیون مترمکعب گاز طبیعی مصرف کند. نرخ گاز طبیعی نیز با توجه به نامه بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ معاون رئیس‌جمهور، با سقف قیمتی اعلام‌شده، تعیین می‌شود. سقف قیمتی در گاز خوراک ۵هزار تومان و در گاز سوخت ۴۰‌درصد گاز خوراک پتروشیمی‌ها و ۲هزار تومان است.

سربار که بیش از ۳۰‌درصد بهای تمام‌شده را تشکیل می‌دهد، توجه تحلیلگران را در پیش‌بینی هزینه‌های حقوق و دستمزد و مصرف گاز سوخت، به خود جلب می‌کند. نرخ گاز سوخت همان‌طور که اشاره شد، ۲هزار تومان در نظر گرفته می‌شود و نرخ حقوق و دستمزد در سال‌جاری طبق مصوبه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش پیدا کرده است. با در نظر گرفتن این موارد، احتمالا بهای تمام‌شده شرکت در سال ۱۴۰۱، به ۲‌هزار و ۶۵۰میلیارد تومان افزایش پیدا کند و سود ناخالص شرکت، ۵‌هزار و ۱۰۰‌میلیارد تومان برآورد می‌شود. به این ترتیب حاشیه سود ناخالص برای سال‌جاری، ۶۶‌درصد برآورد شده است.  سود خالص هر سهم برآوردی توسط تحلیلگر «دنیای‌اقتصاد» در سال ۱۴۰۱، حدود ‌هزار و ۲۳۵تومان و  P/ E Forward«کرماشا»، ۶/ ۴ محاسبه می‌شود که به لحاظ بازاری در مقایسه با P/ E تاریخی این سهم که نزدیک به عدد ۸/ ۵ قرار دارد، برای سرمایه‌گذاری دارای ریسک نسبتا پایینی است.

برچسب ها

افزایش ۸ هزار و ۶۲۰ میلیاردتومانی فروش قطب تولید پارازایلین ماهشهر ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش ۸ هزار و ۶۲۰ میلیاردتومانی فروش قطب تولید پارازایلین ماهشهر

پتروشیمی بوعلی سینا که توانسته رکورد قابل‌توجه افزایش ۷۷۸ درصدی افزایش ارزش بازار از زمان عرضه در آذر ۱۳۹۹ تا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ را ثبت کند، توانسته به سهمی مطمئن، همواره سودآور و مقاوم در برابر تلاطمات هیجانی بازار نزد سهام‌داران شناخته شود.

نفت برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

نفت برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۱ سنت معادل ۰.۳۵ درصد افزایش به ۸۹ دلار و ۳۲ سنت رسید.

ضرورت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تأکید کرد

ضرورت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تأکید بر ضرورت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب، گفت: اگر دانش افراد در کسوت‌های مختلف روزآمد نشود همچون آب و سرابی خواهند بود که پس از مدتی به‌دلیل سیالیت نداشتن علمی از بین خواهد رفت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.