طرح آبرسانی سد طالقان به شهر آبیک به بهره‌برداری می‌رسد
طرح آبرسانی سد طالقان به شهر آبیک به بهره‌برداری می‌رسد
طرح بزرگ آبرسانی از سد طالقان به شهر آبیک همزمان با ایام هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید تا مردم آبیک پس از دو دهه انتظار از آب شرب گوارا و بهداشتی بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین اظهار داشت: طرح انتقال آبرسانی از سد طالقان به شهر آبیک شامل 17.5 کیلومتر مسیر لوله گذاری است که 9 کیلومتر آن با طرح اصلی استان که آبرسانی به 14 شهر و 194 روستای استان است؛ مشترک بوده و 8.5 کیلومتر آن نیز اختصاصی و ویژه شهر آبیک است.
“یداله ملکی” در خصوص مهمترین اقدامات و فعالیت‌های اجرایی این طرح گفت: کانال کنی و اجرای خطوط لوله در ٩ کیلومتر مسیر با بستر کاملا سنگی، اجرای ٣ مرحله آتشباری در مسیرهای سنگی برای فراهم نمودن بستر لوله گذاری، اجرای یک کیلومتر لوله گذاری٥٠٠ میلیمتری در مجاورت رودخانه زیاران و اجرای ٣ مورد لوله رانی به قطر ١٤٠٠ و ٥٠٠ میلیمتر از زیر جاده زیاران- طالقان مجموعاً به طول ٨٢ متر از جمله اقدامات این پروژه است.
وی افزود: ساخت دو دستگاه پل فلزی به طول 47 و 31 متر با ارتفاع 38 متر از بستر رودخانه زیاران جهت عبور لوله ١٤٠٠ میلیمتری با استفاده از یک دستگاه جرثقیل ١٢٠ تنی و ٢ دستگاه جرثقیل ٥٠ تن، از دیگر اقدامات فنی این پروژه است.
ملکی تصریح کرد: به منظور تصفیه آب انتقالی به شهرستان آبیک نیز تصفیه خانه موقت آب شرب با ظرفیت٢٠٠ لیتر بر ثانیه توسط شرکت آب و فاضلاب استان در منطقه خوزنان اجرا شده است.
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین، با اجرای این طرح نیاز آب شرب شهر آبیک، زیاران و خوزنان تا افق 1425 از محل آب انتقالی از سد طالقان بطور کامل تامین شده که برای اجرای آن بیش از 3800 میلیارد ریال از طریق منابع عمومی دولت هزینه شده است.