تولید متانول متوقف شود/ تولید سوخت(بنزین) از متانول
تولید متانول متوقف شود/ تولید سوخت(بنزین) از متانول
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: در کشور بیش از حد استاندارد متانول تولید کردیم که نتیجه آن اکنون اشباع متانول در بازار است و پیش‌بینی می‌شود که در آینده نیز در حوزه فروش با مشکل مواجه شویم.  

هادی بیگی‌نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» اظهار کرد: نخست اینکه طی سال‌های گذشته متانول در کشور به قدری تولید شده که توانایی ویژه ایران را در تولید متانول نشان می‌دهد و  نکته دوم اینکه تولید متانول تا حدی برای واحدهای پتروشیمی دارای حسن بوده که گاز دریافتی را به متانول تبدیل می کردند این موضوع سبب شده که متانول در کشور اشباع شود.

وی تصریح کرد: اولا صادرات را تا حدی می توانیم انجام دهیم که ارزش افزوده برای کشور به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که صادرات متانول از خود گاز نیز گرانتر بوده اما ایرادی که در این زمینه وجود دارد این است که ما بیش از حد استاندارد در کشور متانول تولید کردیم که نتیجه آن اکنون اشباع بازار از متانول است که پیش‌بینی می‌شود که در آینده نیز در حوزه فروش با مشکل مواجه شویم.

بیگی‌نژاد افزود: ویژگی مثبت تولید متانول در این است که این محصول در کشور بومی شده و معایب اصلی آن تولید بیش از اندازه در کشور است و احتمالا هم صادرات آن با مشکل مواجه خواهد شد. همچنین تولیدکنندگان متانول با کاهش تکلیفی تولید مواجه می‌شوند و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به خواب خواهند رفت و شرکت‌ها متضرر خواهند شد.

وی اضافه کرد: برای برون رفت این مشکل راهکار این است که از این به بعد متانول در کشور تولید نشود و تا همین مقدار کافی است به عنوان مثال متانول را به پروپلین را تبدیل کنیم این روش اولا در جایی اثبات نشده که قابلیت اجرایی داشته باشد. دوم اینکه اِم تو پی در پتروشیمی در همه جا قابلیت مصرف ندارد. نکته بعدی اینکه تولید گاز در کشور در آینده با مشکل مواجه خواهد شد و خاموشی های مربوط به متانول نیز به طور حتم افزایش پیدا می کند. بنابراین تنها راه منطقی این است که در آینده تولید متانول را  متوقف کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد ما این است که یک گروه مطالعاتی در این زمینه تشکیل شود تا بررسی‌های لازم را برای ایجاد ارزش افزوده و نیز تولید سوخت(بنزین) از متانول و یا تبدیل آن به فرآورده های دیگر انجام دهند. شاید این موضوع برای خود مخالفانی نیز داشته باشد اما با این روش می‌توانیم تا حدی بازار را کنترل و متانول مازاد در کشور نداشته باشیم.

وی افزود: این ایده به تازگی مطرح شده و به زودی در کمیسیون نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا 30 تا 40 درصد متانول به فراورده دیگر تبدیل شود. چین بازار مصرف بزرگی است اگر همه واحدهای تولیدی متانول وارد مدار شوند به دلیل کمبود گاز از طرفی تولیدشان کمتر خواهد شد؛ اگر حجم تولید افزایش پیدا کند قیمت جهانی متانول نیز کاهش پیدا خواهد کرد.