باید به سمت تجاری‌سازی تجهیزات دانش‌بنیان‌ها حرکت کنیم| لزوم بهینه‌سازی مصرف سوخت با توجه به تراز انرژی کشور
باید به سمت تجاری‌سازی تجهیزات دانش‌بنیان‌ها حرکت کنیم| لزوم بهینه‌سازی مصرف سوخت با توجه به تراز انرژی کشور
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: در برنامه ششم به این موضوع توجه شده که باید شرکت‌های دانش بنیان مورد حمایت قرار بگیرند. در این راستا اولویت‌بندی‌هایی را انجام داده‌ایم؛ یکی از این موارد توجه به تجهیزات ساخت اول است که باید به سمت تجاری‌سازی آن‌ها پیش برویم. زنجیره دانش‌بنیان‌ها اگر شکل بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار«نبض انرژی» جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اسران بعد از امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با شرکت‌های دانش‌بنیان با اشاره به اینکه رویکرد وزارت نفت توسعه اشتغال با تمرکز بر شرکت‌های دانش‌بنیان است، افزود: در گذشته بسیار کم به سمت تولید دانش حرکت کردیم.

وی تصریح کرد: اقدامات متعددی در این راستا انجام شده که یکی از این اقدامات تشکیل شورای پژوهشی است که مسئولیت کار دانش‌بنیان را به خود شرکت‌ها واگذار کرده‌ایم و تصمیم‌گیری بر عهده شرکت‌ها انجام می‌شود.

سالاری با بیان اینکه توسعه شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از تحقیقات کاربردی صورت خواهد گرفت، گفت: ابتدا لازم است نیازسنجی صورت بگیرد. در این راستا ۴۰۰ موضوع را به عنوان نیازسنجی در مجموعه تولید پیش‌بینی کردیم که باید آن‌ها را در معرض شرکت‌ها قرار دهیم به گونه‌ای که به طور مدام بازنگری صورت بگیرد.

او با تأکید بر اینکه لازم است بروکراسی حذف و برای شرکت‌های دانش بنیان دلگرمی ایجاد شود، گفت: انتظار این است که طرح‌های امروز به زودی از مرحله پایلوت خارج و عملیاتی شوند.

وی افزود: در برنامه ششم به این موضوع توجه شده که باید شرکت‌های دانش بنیان مورد حمایت قرار بگیرند. در این راستا اولویت‌بندی‌هایی را انجام داده‌ایم؛ یکی از این موارد توجه به تجهیزات ساخت اول است که باید به سمت تجاری‌سازی آن‌ها پیش برویم. زنجیره دانش‌بنیان‌ها اگر شکل بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

سالاری با بیان اینکه در قالب طرح‌های توسعه‌ای باید اقداماتی انجام شود، گفت: در یک مورد در ۲۰ قلم کالایی به دنبال ایجاد زنجیره بومی‌سازی هستیم که خروجی آن حدود ۲۵۰ میلیارد دلار خواهد بود و حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر نیروی دانشگاهی دانش بنیان جذب خواهد کرد.

سالاری با اشاره به اینکه ابتدا باید بانک اطلاعاتی و نیازسنجی رخ دهد، گفت: در گام دوم باید بروکراسی‌ها حذف می‌شد و برای شرکت‌های دانش‌بنیان دلگرمی ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: انتظار این است این تفاهم‌نامه‌ها به‌سرعت از مرحله پایلوت خارج شده و عملیاتی شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در بند ۱۷ برنامه ششم نیز تاسیس و تقویت شرکت‌های دانش بنیان تاکید شده است، اضافه کرد: اولویت‌بندی انجام دادیم که یکی از مباحث توجه به ساخت بار اول بوده است.

سالاری با اشاره به اینکه برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تجاری سازی لازم است سرمایه‌گذاری انجام شود، گفت: در ساخت بار اول ریسک وجود دارد که باید پذیرفته شود.

وی به اهمیت بهینه‌سازی مصرف انرژی اشاره کرد و افزود: با توجه به تراز مصرف انرژی باید اقدامات لازم انجام شود.

وی موضوع بعدی را تکمیل زنجیره ارزش دانست و ادامه داد: پیوست دانش فنی باید به پروژه‌ها اضافه شود.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرد: امسال یکی از رصد عملکرد شرکت‌ها، حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود.

گفتنی است؛

این تفاهم‌نامه امروز چهارشنبه (۲۹ تیرماه) بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و پنج شرکت دانش‌بنیان ریز سازگان تکین، ایده کاوان صنعت پردیس، صنعت‌کاران الکترونیک مراغه، پرتومبدا پرگاس (PMP) و یاور همگامان یزد به ترتیب درباره هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی، روباتیک و ساخت روبات‌های آتش‌نشان، تجهیزات سامانه هوشمند سوخت، تولید برج‌های نور و پروژکتورهای فوق کم‌مصرف و دیگر تجهیزات سامانه هوشمند سوخت امضا شد.

این تفاهم‌نامه‌ها در حضور معاون وزیر نفت به امضا رسید؛ همچنین در حاشیه این مراسم نمایشگاه جنبی از شرکت‌های دانش بنیان برگزار شده است.