عدم سرمایه‌گذاری عامل کمبود برق در کشور/ برای جبران باید از بخش خصوصی حمایت کرد
عدم سرمایه‌گذاری عامل کمبود برق در کشور/ برای جبران باید از بخش خصوصی حمایت کرد
دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی، گفت: با وجود اینکه سال‌های گذشته بخش خصوصی در صنعت برق سرمایه گذاری کرده، اما عدم بهره وری از این سرمایه گذاری و عدم قیمت گذاری توسط بخش خصوصی و مداخله دولت و اجبار قیمتی از سوی دولت باعث شده که نتوانیم بهره وری درستی و نیروگاه جدید را احداث کنیم.

حمیدرضا صالحی، دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی، در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» با اشاره به کمبود برق در کشور، اظهار کرد: موضوع اصلی در این زمینه عدم سرمایه‌گذاری در در صنعت برق است به طوری که سرمایه گذاری در کشور تقریبا نزدیک یک دهه است که صورت نمی‌گیرد و علت اصلی آن اینکه نه دولت توان مالی و بودجه کافی برای سرمایه گذاری دارد و نه بستر لازم در این راستا فراهم شده که بخش خصوصی بتواند در این حوزه سرمایه‌گذاری انجام دهد.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه سال‌های گذشته بخش خصوصی در صنعت برق سرمایه گذاری کرده، اما عدم بهره وری از این سرمایه گذاری و عدم قیمت گذاری توسط بخش خصوصی و مداخله دولت و اجبار قیمتی از سوی دولت باعث شده که نتوانیم بهره وری درستی و نیروگاه جدید را احداث کنیم. همچنین همین امر مهم باعث که دولت و بخش خصوصی نتوانند در این حوزه سرمایه گذاری کلانی داشته باشند و این خود مسبب افزایش خاموشی در کشور شده است.

دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی، گفت: ما باید در راستای کاهش خاموشی‌ها تلاش کنیم. همچنین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را نیز به جریان بیندازیم تا ضمن شکل‌گیری مولد اقتصادی با یک چشم انداز و توجیه اقتصادی سرمایه‌گذاران را به این سمت و سو هدایت کنیم؛ بنابراین نیازمند هستیم که دولت واسطه گری بین مصرف کننده و تولید کننده خارج شده تا این مهم سبب زایش منابع و احداث نیروگاه‌های جدید شود.

وی خاطرنشان کرد:ما در بحث سرمایه گذاری در بخش تجدیدپذیر‌ها اگر اجازه بدهیم سرمایه گذار وارد شود و منابع لازم را برای خرید برق در بودجه در نظر بگیریم از این طریق شاهد بخش عمده کاهش فاصله تولید و مصرف شویه. از آنجا که تجدیدپذیر‌ها پتانسیل بالایی دارند در همین راستا دولت یک طرح ۴ هزار مگاواتی را که در حال حاضر در دست اجرا دارد تا از این طریق بتواند بخشی از کمبود‌ها را جبران کند.