قطار بحران کم آبی در ایران به ایستگاه پایانی رسید| اتخاذ تدابیر هوشندانه برای مقابله با بی‌آبی
قطار بحران کم آبی در ایران به ایستگاه پایانی رسید| اتخاذ تدابیر هوشندانه برای مقابله با بی‌آبی
کارشناس صنعت آب با بیان اینکه اقدامات هوشمندانه از سوی مسئولان کشور باید برای مقابله با بحران کم آبی صورت گیرد، گفت: در همین این زمینه باید روش اصلاح الگوی کشت کشاورزی و تغییر روش‌های آبیاری زمین‌ها به صورت جدی تغییر یابد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» ایران یکی از کشور‌هایی است که امروزه با کمبود منابع و تنش آبی مواجه است متاسفانه این روند طی سال‌های اخیر به دلیل عدم مدیریت صحیح و برداشت‌های بی‌رویه تشدید شده است به گونه‌ای که هم اکنون اکثر استان‌ها با کمبود آب روبه روهستند.

براساس این گزارش ایرانیان روزانه بیش از ۲.۵ برابر استاندارد جهانی آب مصرف می‌کنند و به شدت در برداشت و مصرف آب‌های زیرزمینی زیاده‌خواهانه برخورد می‌کنند که این برخورد نادرست با منابع آبی کشور را در دچار بحران کرده است. نکته نگران‌کننده در این است که طبق پیش‌بینی‌ها با ادامه این روند ایران تا سال ۲۰۵۰ به سالانه ۵۰۰ متر مکعب آب تجدیدپذیر به ازای هر نفر می‌رسد که این مقدار مرز بحران آب را نیز رد می‌کند!

امیرحسین عباسی کارشناس صنعت آب در همین رابطه گفت: برای رهایی از این معضل باید اقدامات هوشمندانه از سوی مسئولان کشور صورت گیرد در غیراینصورت کشور با مشکل جدی بحران کم آبی مواجه خواهد شد.

کارشناس صنعت آب تصریح کرد: اصلاح الگوی کشت کشاورزی و تغییر روش‌های آبیاری زمین‌ها، استفاده از روش‌های بازچرخانی آب و آب خاکستری، تبیین قانون در خصوص مصرف آب مجازی، تجدید نظر در خصوص استقرار صنایع آب‌بر و فرهنگ‌سازی در خصوص مصرف آب در مصارف خانگی و خدمات از جمله اقداماتی است که برای مقابله با کم‌آبی در کشور در سرلوحه کاری مسئولان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: عدم برنامه ریزی مکانی مناسب، مدیریت نامناسب، تلاش برای توسعه نامناسب، اتخاذ تصمیمات نادرست در مورد تخصیص آب و عدم قیمت گذاری نامناسب آب و عدم توانایی کشاوزان در بهینه سازی آبیاری. در نتیجه، ایران با مشکلات جدی آب در مقیاس محلی و ملی روبرو است، مثل افزایش تقاضای آب و کمبود آن، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، پایین آمدن کیفیت آب و افزایش فقدان اکوسیستم ها. باید در این زمینه اقدامات اساسی صورت گیرد.