عدم توجه به فرونشست زمین بحران مهاجرت را به دنبال دارد
عدم توجه به فرونشست زمین بحران مهاجرت را به دنبال دارد
کارشناسان براین باورند که اگر به فرونشست زمین توجه نکنیم، در آینده‌ای نه چندان دور با بحران‌های امنیت غذایی، کشاورزی و مهاجرت مواجه می‌شویم، بنابراین مسئولان باید در این رابطه تدابیری بیندیشند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» فرونشست زمین یکی از معضلاتی است که گریبانگیر اکثر کشور‌ها منجمله ایران شده است تا جاییکه وضعیت فرونشست زمین در بسیاری از مناطق و دشت‌های کشور به مرحله بحرانی رسیده به صورتی که پدیده فرونشست به‌جز استان گیلان، تمام مناطق کشور را درگیر کرده است. عمق این پدیده از دشت‌های کشور گذشته و در استان‌های تهران، اصفهان، فارس و خوزستان به مناطق مسکونی نیز خسارات جدی وارد کرده است!

لازم به ذکر است که فرونشست زمین در ایران بیش از ۵ برابر متوسط جهانی است به طوریکه ایران رتبه چهارم فرونشست زمین در دنیا را دارد و ۲۹ استان کشور درگیر آن هستند.
براساس این گزارش هر چند بسیاری از خسارت‌های فرونشست زمین و به ویژه فروریزش‌ها به شکل ملموس در زندگی روزمره مردم قابل لمس است این پدیده پیامد‌های غیرملموسی نیز دارد که از جمله آن افزایش خطر سیلاب، خسارت به ساختمان‌ها، فونداسیون‌ها و زیرساخت‌ها، کاهش محصولات زراعی، تشدید پیامد‌های خشکسالی و…)، کاهش تنوع زیستی و ارزش اکولوژیکی محسوب می‌شود. این پدیده در ایران طی سال‌های اخیر رشد داشته و به گفته کارشناسان در صورت عدم توجه و سیاست‌گذاری‌های ضروری برای مقابله با آن می‌تواند تبدیل به بحران پردامنه‌ای در کشور شود.

کارشناس صنعت آب معتقد است برای مقابله با فرونشست زمین در کشور کارگروهی تحت عنوان کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی با حضور وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان زمین‌شناسی و …، تشکیل شد تا از این طریق بتوانند جلوی بخشی از معضلات را بگیرند. همچنینی یکی دیگر از راهکار‌های کلیدی برای مهار فرونشست در کنترل برداشت از منابع آب است که متولی آب هم وزارت نیرو است.

همچنین چاه‌های غیرمجاز تقریبا نیمی از چاه‌های کشور را تشکیل می‌دهند، موضوع دیگر چاه‌های مجازی هستند که بیش از پروانه اهدایی‌شان برداشت می‌کنند و مورد دیگر چاه‌های مجازی است که پروانه‌شان در زمانی صادر شده که در کشور چالش آب را نداشته‌ایم و نیاز است که در مجوز میزان برداشت این چاه‌ها نیز تجدید نظر صورت گیرد.

براساس این گزارش بشر نمی‌تواند در رخداد زلزله دخالتی کند، اما فرونشست زمین قابل کنترل است. می‌توان اقداماتی داشت که فرونشست زمین به تدریج کم و کم‌تر تا متوقف شود. اگر به فرونشست زمین توجه نکنیم، در آینده‌ای نه چندان دور با بحران‌های امنیت غذایی، کشاورزی و مهاجرت مواجه می‌شویم.