مسیر ایجاد ظرفیت‌های گسترده برای تولید ثروت از دانش بنیان می‌گذرد
مسیر ایجاد ظرفیت‌های گسترده برای تولید ثروت از دانش بنیان می‌گذرد
شرکت‌های داخلی با توانمندی داخلی به دانش فنی تولید تجهیزات استراتژیک دست یافته‌اند، به‌طوری که همه مراحل طراحی، مهندسی، ساخت و نصب آن‌ها از سوی متخصصان داخلی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» طی سال‌های اخیر به ویژه در زمان اوج تحریم‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان با ورود به عرصه تولید در صنایع مخلتف دستاورد‌های چشمگیری را از خود به جا گذاشتند به گونه با حضور این شرکت‌ها کشور در عرصه ساخت برخی از تجهیزات کلیدی به مرحله خودکفایی رسیده است.

این شرکت‌ها هم اکنون در صنعت نفت گام‌های مثبتی را در عرصه تولید قطعات و با ورود به حوزه چاه‌های کم‌بازده یا از رده خارج توانستند آن‌ها را به مدار تولید برگردانند طرحی که به‌منظور اجرای برنامه‌های راهبردی شرکت ملی نفت ایران در زمینه احیای چاه‌های کم بازده تعریف شده است.

باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت که سالانه درصدی از چاه‌های تولیدی شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان چاه‌های غیرفعال از مدار تولید خارج می‌شوند. در حال حاضر حدود ۷۵۰ حلقه چاه به‌عنوان چاه‌های کم بازده دسته‌بندی شده و از مدار تولید خارج شده‌اند. با توجه به اینکه چاه‌های یادشده برای سال‌های متمادی خارج از سرویس و فاقد تولید اقتصادی بوده است، سرمایه‌گذاری فناورانه به‌منظور احیای این چاه‌ها علاوه بر افزایش تولید و عواید حاصل از میادین نفتی کشور، زمینه‌ای مناسبی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی دانش‌محور از سوی واحد‌های فناور در زمینه خلق و اجرای فناوری‌های نو ایجاد می‌کند.

براساس این گزارش هیچ بخشی از اقتصاد و تولید را نمی‌توان یافت که از اهداف توسعه بنیان خارج باشد و به همین خاطر است که توسعه دانش بنیان سبب افزایش بهره وری عوامل تولید و رونق تولید می‌شود. بیشترین مزیت توسعه دانش‌بنیان هم از آن کشور‌هایی است که بیشترین منابع و عوامل تولید را در اختیار دارند و در این شاخص هم شاید هیچ کشوری به پای ایران نرسد؛ بنابراین مسئولان کشور با حمایت از دانش‌بنیان‌ها و ساخت داخل به گونه‌ای رفتار کردند که افراد نخبه و تحصیلکرد در این عرصه به فعالیت ادامه دهند.

امروز ایران به خودکفایی ۸۵ درصدی در ساخت تجهیزات موردنیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی رسیده است. این خودکفایی تنها در زمینه دستیابی به ساخت و تولید تجهیزات نیست و امروز شرکت‌های داخلی به دانش فنی تولید تجهیزات نیز دست یافته‌اند، به‌طوری که همه مراحل طراحی، مهندسی، ساخت و نصب آن‌ها از سوی متخصصان داخلی انجام می‌شود. این دستاورد‌ها به‌واسطه بخش‌های تحقیق و توسعه در شرکت‌های ایرانی به‌دست آمده است.

افزایش تنوع محصول‌های نفتی و گازی و پتروشیمی هر روز بیشتر و پرمزیت دار می‌شود و مسیر این مزیت سازی و ایجاد ظرفیت‌های گسترده برای تولید ثروت از شرکت‌های دانش بنیان می‌گذرد و کاتالیست‌ها از کالا‌های دانش بنیان و فوق راهبردی در حوزه پتروشیمی، پالایش و فولاد محسوب می‌شود.