کاهش داوطلبانه مصرف برق برخی صنایع علی‌رغم معافیت از محدودیت‌ها
کاهش داوطلبانه مصرف برق برخی صنایع علی‌رغم معافیت از محدودیت‌ها
رئیس‌ انجمن تولیدکنندگان کلر ایران گفت: این صنعت به دلایل وجود حساسیت‌های بهداشتی مشمول محدودیت‌های مدیریت مصرف برق نیست، اما در راستای مسئولیت‌های اجتماعی، داوطلبانه 20 درصد مصرف برق واحد صنعتی خود را کاهش دادیم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “منوچهر هامون”، مدیریت مصرف برق در کشور را یک امر ضروری دانست و گفت: تأمین برق پایدار برای همه بخش‌ها مهم بوده اما برنامه‌های تأمین برق بخش‌های مختلف باید بر اساس اولویت‌ و ضرورت پیش برود.
وی افزود: اینکه سیستم‌های سرمایشی خانگی از کار بیفتد شاید مشکل چندانی رخ ندهد ولی اگر برق برخی صنایع را بی‌برنامه  قطع کنند، مشکلات جدی رخ خواهد داد.
هامون با اشاره به اهمیت نقش کلر در سلامت و بهداشت جامعه اعلام کرد: بر اساس نامه‌ای که اخیراً وزارت نیرو برای صنایع حساس ارسال کرده، صنعت کلر از محدودیت برق معاف شده اما علی‌رغم این موضوع تمام تلاش خود را برای همراهی با مدیریت بار مصرف کشور انجام می‌دهیم، به گونه‌ای که پیش از اعلام محدودیت‌های برقی تابستان آن را پیش‌بینی و با نوسازی تجهیزات حجم تولید را 20 درصد افزایش داده بودیم.
عضو اسبق هیات نمایندگان اتاق ایران اضافه کرد: مجموعه صنعتی ما که در زمینه تولید کلر فعال است بر اساس نگرش‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی سازمانی خود و علی‌رغم عدم وجود بازده سرمایه‌گذاری مناسب و نبود ارزش اقتصادی ناشی از رشد ظرفیت در شرایط کنونی، نسبت به افرایش 20 درصدی ظرفیت تولید خود در سال جاری اقدام کرد.
وی این اقدام را در راستای کمک به جریان پیک‌زایی و کاهش مصرف برق عنوان کرد و افزود: در عین حال در زمان‌های غیرپیک، اقدامات لازم جهت جبران تولید از دست رفته انجام خواهد گرفت.
این فعال صنعتی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اهمیت بالای صنعت کلر در کشور اضافه کرد: واقعیت این است صنایع تولید کننده کلر در کشور باید به صورت 24 ساعته و بدون وقفه فعال باشند و هر گونه وقفه در این صنعت به معنای کمبود تولید کلر و مشتقات آن در کشور خواهد بود که می‌تواند وضعیت بهداشتی منابع آب، مواد شوینده بهداشتی و حتی مواد ضد عفونی کننده را در کشور با چالش رو به رو کند.
وی در عین حال با اشاره به لزوم مدیریت بار صنابع پر‌مصرف تصریح کرد: لازم است وزارت نیرو برای حفظ پایداری جریان برق در بخش صنایع، پایش‌های لازم را انجام دهد و آن دسته از صنایعی که مصرف برق زیادی دارند و در عین حال کاهش مصرف آنها اشکال چندانی در سطح کلان برای اقتصاد کشور ایجاد نمی‌کند را مدیریت کنند.
هامون با اشاره به برنامه‌های مدیریت مصرف برق کشاورزی اظهار کرد: وضعیتی که در کشاورزی داریم تا حدود زیادی در بخش صنعت نیز صادق است. بسیاری از صنایع کشور در صورت مدیریت صحیح و هوشمندانه و نیز ارتقای سطح کیفیت و نوسازی تجهیزات می‌توانند به سمت کاهش مصرف انرژی و در عین‌حال حفظ و افزایش ظرفیت تولید حرکت کنند.
هامون در پایان افزود: شایسته است مقامات مسئول در کنار برنامه‌هایی که برای مدیریت بار مصرف برق صنایع پیش می‌برند، به این مسئله کلیدی نیز توجه کنند.