نرخ مجاز فرونشست زمین در دنیا چقدر است؟
نرخ مجاز فرونشست زمین در دنیا چقدر است؟
نرخ مجاز فرونشست در دنیا نیم الی یک سانتیمتر است؛ اما این میزان در برخی از دشت‌های تهران حدود ۸ سانتیمتر است که این عدد چندان بالا نیست و رنج‌های بالای ۲۰ سانتیمتر بسیار خطرناک هستند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» فرونشست زمین یکی از اتفاقاتی است که طی سال‌های اخیر در سراسر دنیا نمود پیدا کرده است به طوری‌که هم اکنون اکثر کشور به ویژه کلانشهر‌های ایران با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند.

باید گفت که پدیده فرونشست زمین به علت‌های متفاوتی در مقیاس بزرگ روی می‌دهد. به طور معمول این اصطلاح به حرکت قائم رو به پایین سطح زمین که می‌تواند با بردار اندک افقی همراه باشد، گفته می‌شود؛ بنابراین برداشت و استخراج مواد معدنی، ریزش سازه‌های زیرزمینی مانند تونل‌ها و یا ایجاد حفرات در اثر انحلال برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، نفت و گاز و حفر تونل برای احداث مترو از جمله عواملی هستند که باعث تشدید فرونشست زمین می‌شود.

براساس این گزارش دشت‌های کالیفرنیا در یک وسعت کوچک ۲۵ درصد نیاز غذایی را تامین می‌کند به طوریکه این مناطق بیشترین فرونشست را در جهان دارد و ایران در رتبه بعدی قرار دارد در اکثر استان‌هایی که تامین آب شرب و کشاورزی به آب زیرزمینی وابسته است پدیده فرونشست خود را نشان می‌دهد.

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب درباره آخرین وضعیت فرونشست در کشور، گفت: ایران جزو کشور‌هایی است که بیشترین میزان فرونشست را دارد. فرونشست در کل کره زمین با یک نرخ مجاز اتفاق می‌افتد که اگر از این نرخ خارج شود مشکل‌آفرین خواهد شد.

وی در باره نرخ مجاز فرونشست ادامه داد: نرخ مجاز تعیین شده نیم الی یک سانتی‌متر تعریف شده، اما این میزان در برخی از دشت‌های تهران حدود هشت سانتیمتر است، اما این عدد چندان بالا نیست و رنج‌های بالای ۲۰ سانتیمتر بسیار خطرناک هستند.