کارخانه پتروشیمی میانکاله؛ از کلنگ‌زنی تا توقف احداث
کارخانه پتروشیمی میانکاله؛ از کلنگ‌زنی تا توقف احداث
میانکاله به عنوان پناهگاه حیات وحش و ذخیره‌گاه زیست کره اهمیت بسیار بالایی دارد بنابراین کلنگ‌زنی کارخانه پتروشیمی میانکاله با موجودی از انتقادات همراه شد و حتی رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در مقابل آن موضع گرفت و در نهایت با حکم دادستانی احداث این پروژه متوقف شد.

به گزارش«نبض انرژی» تالاب میانکاله ذخیره‌گاه زیست‌کره است و به عنوان پناهگاه حیات وحش شناخته می‌شود چرا که زیستگاه نمونه گونه‌های جانوران وحشی است و به لحاظ زیست محیطی و ملی اهمیت بالایی دارد. ۲۰اردیبهشت ۱۴۰۱ میانکاله احداث کارخانه پتروشیمی با حضور احمد وحیدی – وزیر کشور – در بهشهر استان مازندران و در نزدیکی میانکاله کلنگ خورد.این در حالیست که طبق قانون هیچ گونه ساخت‌وسازی نباید در ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله انجام گیرد.در ادامه این گزارش به ۱۸ نکته مرتبط با میانکاله و کارخانه پتروشیمی اشاره خواهیم کرد:

*طبق اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت محیط زیست که نسل ‌امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته ‌باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌شود.

*فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن‌ ملازمه پیدا کند، ممنوع است‌.

*مجتمع پتروشیمی در ضلع غربی تالاب میانکاله ۹۰ هکتار از مراتع را به خود اختصاص داده است.

*در همه نقاط دنیا  پتروشیمی صنعتی آلاینده محسوب می‌شود در حالی که الان تلاش می‌شود تا این صنعت  سبز نشان داده شود. وقتی ۹۰ هکتار از مراتع درگیر می‌شوند، اجرای این طرح توجیه‌پذیر نیست.

*صنعت پتروشیمی نیازمند مقادیر زیادی آب شیرین است این در حالیست که دشت‌های شرقی مازندران مانند بهشهر و گلوگاه ممنوعه هستند و حتی برای تامین آب شرب  و کشاورزی مشکل کمی و کیفی دارند.

*احداث مجتمع پتروشیمی نیازمند حفر چاه‌های عمیق در دشتی است که با کم آبی مواجه است. این موضوع چالش‌ها و خطرات این طرح را بیشتر می‌کند.

*پتروشیمی صنعتی است که به‌صورت شبانه روزی فعالیت می‌کند و با مساحت ۹۰ هکتاری آن،  پس از احداث حجم روشنایی و آلودگی نوری تولیدشده، پرندگان مهاجر که این منطقه را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده‌اند را با چالش روبه رو می‌کند.

*پتروشیمی آلودگی زیادی تولید می‌کند که بخش عمده آن آلودگی هواست.در فاصله کمی از محل احداث پتروشیمی نیروگاه حرارتی نکا مستقر شده است که زمستان سال گذشته با مصرف مقدار زیادی مازوت آلودگی هوای قابل توجهی ایجاد کرد. اگر پتروشیمی نیز کنار این نیروگاه تاسیس شود، آلودگی هوا مضاعف خواهد شد.

*در این نوار چند کیلومتری ابتدا نیروگاه سپس مجتمع کشتی سازی، در ادامه سکوی حفاری نفت و در نهایت مجتمع بندری امیرآباد بهشهر قرار گرفته است که سطح بسیاری از اراضی مرتعی را درگیر و نابود کرده‌اند. با اضافه کردن پتروشیمی به این لیست، اوضاع بغرنج‌تر خواهد شد.

*۲۲ فروردین ۱۴۰۱ سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرآباد مازندران، با اعلام توقف اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله، صدور مجوز این پروژه را منوط به انجام مطالعات تکمیلی و تایید سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد.

*مسعود عالیخانی در این نامه با تاکید بر ضرورت به کارگیری مشاوران محیط زیستی رتبه یک از سازمان برنامه و بودجه و نظارت یکی از دانشگاه‌های ذیصلاح منطقه، انجام مطالعات تکمیلی شامل ارزیابی توان اکولوژی جهت بارگذاری واحدهای پتروشیمی و آب شیرین‌کن و پروژه‌های پی‌آیند، بررسی اثرات تجمعی آب شیرین‌کن بر مناطق تحت مدیریت سازمان و اکوسیستم دریا، بررسی میزان و اثرات ناشی از خروجی‌های آلاینده‌های گازی و پساب صنعتی حاصل از فرآیند بر اساس اسناد فنی طرح (ارزیابی اثرات زیست‌محیطی) و ارایه برنامه مدیریت و پایش زیست محیطی مناسب را خواستار شده است.

*صدور مجوز محیط زیستی تابع نتایج حاصل از انجام مطالعات مذکور و بررسی در کمیته ارزیابی سازمان است.

* ۲۱فروردین ماه، درست ۳۰ روز پس از کلنگ زنی پروژه کارخانه پتروشیمی میانکاله، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر اظهارات قبلی خود مبنی بر فقدان اعتبار مجوز اجرای این پروژه، گفت: گاهی فشار نمایندگان مجلس برای ما عجیب است. مجوز محیط زیستی این طرح گرفته نشده اما نماینده محترم از من می‌خواهد که کلنگ‌زنی انجام شود. به هر شکل کلنگ زده شد، اما از دید ما کلنگی که برای این پروژه به زمین زده شد مورد تایید نیست. در واقع معتقدیم کلنگی به زمین زده نشده است.

*در حالی که بیش از یک ماه از کلنگ زنی پروژه پر سر و صدای پتروشیمی میانکاله توسط وزیر کشور می‌گذشت، از روز ۲۳ فروردین ماه با حکم دادستانی اجرای عملیات احداث این کارخانه متوقف شد و ادامه فعالیت منوط به صدور مجوز سازمان حفاظت محیط زیست است.

*۳۰ فروردین ماه حسینعلی ابراهیمی کارنامی – مدیر کل محیط زیست استان مازندران – اظهار کرد که این پروژه فعلا متوقف شده و احداث آن منوط به نظر نهایی سازمان محیط زیست است.

*در حالی که بنابر اظهار نظر مسئولان عملیات احداث پروژه میانکاله متوقف شده است. در تصاویر منتشر شده از سوی ایسنا مشخص شد که این عملیات به‌طور کامل متوقف نشده و رفت‌ و آمدها  به مرتع حسین آباد ادامه داشت.بنا به گفته حر منصوری – دیده‌بان میانکاله – حدود ۳۰ نفر از نیروی خدماتی تا راننده کامیون و تراکتور مشغول کار بودند.

 

*بنابر گفته‌های مردم محلی هرروز یک مینی‌بوس از کارگران این پروژه برای آب دادن به نهال‌های اکالیپتوس و سپیدار راهی محل احداث مجتمع می‌شد این در حالیست که اکالیپتوس و سپیدار جزو گونه‌های غیربومی محسوب می‌شوند واکالیپتوس به علت مصرف زیاد آب و گستراندن ریشه در دل خاک و تخریب راه‌های آبی زیر زمینی، منجر به تخریب محیط‌ زیست می‌شود.

*بر اساس ماده ۲۵ لایحه دستورالعمل واگذاری اراضی ملی به طرح‌های غیرکشاورزی، تشخیص گونه‌های درختان برای کاشت با مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی است چراکه تا سقف ۲۵ درصد از مساحت واحد صنعتی باید درختکاری کنند. در این شرایط نقد جدی به مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران وارد است چراکه از گونه‌های غیربومی و مهاجم برای کاشت در زمین پتروشیمی میانکاله استفاده شده است.

منبع: ایسنا