مذاکره با ۱۱ شرکت دانش بنیان داخلی به منظور هوشمندسازی کنتور‌های گاز
مذاکره با ۱۱ شرکت دانش بنیان داخلی به منظور هوشمندسازی کنتور‌های گاز
استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مباحثی است که رهبر انقلاب برآن تأکید دارند در همین راستا شرکت ملی گاز ایران در حال مذاکره با ۱۱ شرکت داخلی به‌منظور هوشمندسازی کنتور‌های گاز است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مسائلی که همیشه در اولویت دولت‌ها بوده و هست موضوع خدمات رسانی بهینه به مردم بوده است و در این راستا مدام در تلاش هستند با کسب دانش و استفاده از فناوری‌های نوین این خدمات را توسعه و بسط دهند. شرکت ملی گاز ایران در این عرصه توانسته تجهیزات و قطعات کلیدی این صنعت را طراحی و تولید کنند. همچنین برای غلبه برتحریم‌ها شرکت‌های دانش بنیان به عرصه تولید این تجهیزات روی آوردند. برهمین اساس یکی از راهبرد‌های اساسی وزارت نفت و به‌ویژه صنعت گاز تحقق شعار سال است که هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران همسو با آن مصوبه‌ای داشت و مقرر شد امسال سه مرکز نوآوری شهید هاشمی‌نژاد، پارس جنوبی و تهران راه‌اندازی شوند تا شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در آنجا فعالیت کنند.
طبق گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم اکنون۲۴.۵ میلیون مشترک گاز در کشور وجود دارد که معادل ۲۸.۵ میلیون خانوار در بخش خانگی، ۹۰ هزار واحد صنعتی، ۶۰ هزار واحد کشاورزی، ۲ هزار و ۲۸۰ واحد گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی)، ۳۳۰ واحد نیروگاهی بزرگ و مولد مقیاس کوچک، حدود ۲ میلیون واحد عمومی، دولتی، تجاری، ورزشگاهی و خیریه است.
وی از گازرسانی به ۶ شهر، حدود هزار و ۴۲۶ روستا و ۱۳۰۰ واحد صنعتی و ۶ هزار و ۲۰۰ واحد جز صنعتی در سال ۱۴۰۰ خبر داد. همچنین به‌طور میانگین سالانه حدود ۲۵۰ میلیارد مترمکعب گاز در کشور مصرف می‌شود. ایران از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز طبیعی در جهان و در رتبه سوم است؛ مجموع گاز تحویلی به شبکه در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۶۹ میلیارد مترمکعب بود که ۱۲۲ میلیارد مترمکعب در بخش خانگی و تجاری و ۷۱ میلیارد مترمکعب در بخش نیروگاهی مصرف شد و مجموع صادرات گاز ایران به کشور‌های همسایه هم ۱۷ میلیارد مترمکعب بود که نسبت به سال ۹۹ حدود ۲ درصد افزایش داشته است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران معتقد است، این شرکت برای تولید کالای ایرانی و حمایت از ساخت داخل یکی از شرکت‌های پیشتاز بوده و در سال‌های گذشته اقدام‌های مطلوبی در این زمینه انجام داده است.
وی بر بهره‌مندی از توان دانش‌بنیان‌ها به‌منظور هوشمندسازی کنتور‌های گاز تأکید کرده و گفته است ما در حال مذاکره با بیش از ۱۱ شرکت داخلی هستیم تا با هوشمندسازی کنتور‌ها به بهینه‌سازی مصرف انرژی کمک کنیم و سرانجام با صرفه‌جویی مشترکان از این مسیر، سود حاصل را در بازار بورس ارائه دهیم.