پایه‌گذاری ژئوپارک سهند با محوریت مراغه طی سال ۱۳۸۹ پیشنهاد شد
پایه‌گذاری ژئوپارک سهند با محوریت مراغه طی سال ۱۳۸۹ پیشنهاد شد
ارزیاب بین‌المللی شبکه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو گفت: طی سال ۱۳۸۹ کتاب اینجانب با عنوان «اطلس توانمندی‌های ژئوپارک و ژئوتوریسم ایران» توسط سازمان زمین‌شناسی کشور منتشر شد و پیشنهاد قطعی برای ثبت ملی و جهانی منطقه سهند به مرکزیت مراغه به عنوان ژئوپارک در این کتاب مطرح شد.

به گزارش«نبض انرژی» «علیرضا امری کاظمی» در پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران و دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه به میزبانی مراغه اظهار داشت: با توجه به اینکه تا قبل از معرفی برنامه ژئوپارک‌ها، برنامه‌ای برای ثبت و حفاظت از مناطق دارای میراث زمین‌شناختی وجود نداشت، در سال ۲۰۰۴ شبکه جهانی ژئوپارک‌ها با هدف حفاظت میراث زمین شناختی و دیگر انواع میراث، توسعه ژئوتوریسم جهت توسعه اقتصادی جوامع محلی و نیز آموزش‌های همگانی برای آشنایی با اهمیت علوم زمین، منابع زمین و مخاطرات آن تشکیل شد.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۵ نیز برنامه علوم زمین و ژئوپارک‌ها به عنوان یک برنامه رسمی در دستور کار یونسکو قرار گرفت و به کشورهای مختلف جهان ابلاغ شد.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم و مشاور ارشد ژئوپارک‌های ارس و طبس با بیان اینکه سایت‌های میراث جهانی و ذخایر زیست‌کره قابل توجهی در کشور وجود دارد، گفت: تاکنون ظرفیت‌های چندین منطقه کشور برای ایجاد ژئوپارک نیز شناسایی شده است.

به گفته «امری کاظمی» ژئوپارک قشم در سال ۱۳۸۵ به عنوان نخستین ژئوپارک جهانی ایران و خاورمیانه معرفی شد و در سال ۱۳۹۶ پس از وقفه‌ای چند ساله به شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو پیوست.

وی با بیان اینکه کار ایجاد ژئوپارک با کار ثبت جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی تفاوت دارد، ادامه داد: اجرای پژوهش‌های علمی، ایجاد زیرساخت‌ها، آموزش جامعه محلی، اجرای راهبردهای حفاظتی و مدیریت بهره‌برداری از پیش‌نیازهای کار تشکیل پرونده‌ ژئوپارک و ثبت آن در عرصه ملی و بین‌المللی است.

ارزیاب بین‌المللی شبکه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو اظهار داشت: ایجاد موسسه یا نهادی برای ایجاد ژئوپارک با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های شهرستانی، از گام‌های اساسی برای تحقق این امر است.

وی بیان کرد: مراغه، کندوان (اسکو) و آذرشهر سه منطقه دارای ظرفیت برای ایجاد ژئوپارک در دامنه سهند به شمار می‌رود و باید همکاری و تعامل مناسبی بین مسئولان این مناطق شکل بگیرد که این امر نیز مستلزم حمایت استانداری آذربایجان‌شرقی است.

وی اضافه کرد: طی سال‌های گذشته در استانها و شهرستان‌هایی چون لرستان، کاشان، سبزوار و سمنان مطالعات و طرح‌های مطالعاتی زمین‌شناسی برای ایجاد و ثبت ژئوپارک انجام شده اما تاکنون وارد فاز نهایی و عملیاتی نشده‌اند که این امر همت و پیگیری مسئولان مناطق فوق از مجرای صحیح را می‌طلبد.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم ادامه داد: شبکه ملی ژئوپارک‌های کشور از ۲ سال پیش و با مشارکت ژئوپارک‌های ملی و جهانی کشور تشکیل شد و به زودی با مشارکت و همکاری کمیسیون ملی یونسکو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور فعالیت‌های خود را در راستای توسعه ژئوپارک‌های کشور ادامه خواهد داد.

«امری کاظمی» این موضوع را هم یادآوری کرد که وجود گوناگونی زمین‌شناختی کم‌نظیر، جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی، طبیعی و تنوع زیستی بالا و نیز ثبت هزار و ۲۶ هکتار از اراضی منطقه فسیلی مراغه به عنوان اثر طبیعی ملی فسیلی امتیاز ویژه و مثبتی است که می‌تواند عامل مهمی در تدوین و اجرای طرح جامع ژئوپارک سهند با محوریت مراغه  باشد.

پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران و دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه روز گذشته به میزبانی مراغه و در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان آغاز بکار کرد و تا فردا، پنجشنبه با برگزاری کارگاه‌های مختلف ادامه می‌یابد.

دیرینه‌شناسی مهره‌داران و بی‌مهرگان، دیرینه‌شناسی گیاهی و پالینولوژی، دیرینه‌شناسی اثر فسیل‌ها، ریزدیرینه‌شناسی، سیستماتیک و تاکسونومی، فیلوژنی و فرگشت و داده‌پردازی و مطالعات کمی دیرینه‌شناسی از محورهای این همایش ملی است.

قوانین و مقررات حفاظت از ذخایر دیرینه‌شناسی، موزه‌داری و مجموعه‌داری در دیرینه‌شناسی، جاذبه‌های دیرینه‌شناختی در زمین گردشگری، زمین باستان‌شناسی، دیرینه‌شناسی و اکتشاف ذخایر هیدروکربوری از محورهای دیگر دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه و پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران به میزبانی مراغه محسوب می‌شود.

منبع: ایرنا