بازار نفت از رکود اقتصادی بیشتر می‌ترسد
بازار نفت از رکود اقتصادی بیشتر می‌ترسد
نگرانی رو به رشدی در بازار نفت وجود دارد که رکود احتمالی می‌تواند به شدت روی تقاضا برای نفت تاثیر بگذارد.

به گزارش «نبض انرژی» بازار نفت هفته گذشته یک هفته نوسانی دیگر را سپری کرد که طی آن رویارویی عوامل مثبت و منفی باعث شد قیمتها حدود پنج دلار در هر بشکه افت و خیز داشته باشند. هر دو شاخص نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت پس از این که اوایل معاملات سه شنبه گذشته به بالاترین رکورد هشت هفته اخیر صعود کردند، اواخر همان روز عقب نشینی کرده و روز چهارشنبه به ریزش وال استریت پیوستند که بر اثر تجدید نگرانی‌های سرمایه گذاران نسبت به احتمال وقوع رکود تحت تاثیر افزایش نرخ تورم و محدودیت‌های زنجیره تامین، روی داد.

در هفته منتهی به ۲۰ مه، شرکت کنندگان بازار نفت به نگرانیهای رکود توجه بیشتری نسبت به گزارش هفتگی ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا نشان دادند. هر چند که این آمار از کاهش هفتگی ذخایر بنزین و وجود تقاضای بالا به رغم افزایش بی سابقه قیمت‌ها در آمریکا حکایت داشت. انتظار می رود افزایش قیمتهای بنزین با آغاز فصل رانندگی تابستانی در آمریکا، بیشتر شود.

اندرو لیپو، رئیس لیپو اویل آسوشیتدپرس در هیوستون روز پنج شنبه که قیمتهای نفت پس از ریزش سنگین در ابتدای معاملات همان روز، تحت تاثیر افت ارزش دلار در سطح بالاتری بسته شدند. به رویترز گفت: بازار ساعت به ساعت به همه نوع خبری واکنش نشان می‌دهد و حرکت قیمت در بازارهای نفت بر مبنای روز به روز، اغراق آمیزتر می‌شود.

در کل، به نظر می رسد بازار بیشتر نگران افزایش احتمال وقوع رکود است تا این که نگران افت ذخایر سوخت آمریکا به پایین‌ترین سطح چند سال اخیر برای این وقت از سال باشد. سرمایه گذاران به دلیل نگرانی از کندی اقتصاد جهانی و حتی رکود، از نفت که یک دارایی پرریسک به حساب می آید، عقب نشینی کرده‌اند و ریسک گریزی آنها شدت پیدا کرده است.

سباستین بیسشری، استراتژیست تجارت نفت و گاز در شرکت “سان شاین پرافیتس” در اینوستینگ نوشت: احتمال تسهیل تحریمهای آمریکا علیه ونزوئلا هم عامل منفی دیگری محسوب می شود که به اقدام مجارستان در وتوی برنامه اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات نفت روسیه اضافه شد.

اتحادیه اروپا همچنان در تلاش برای متقاعد کردن مجارستان برای موافقت با تحریم اتحادیه اروپا علیه واردات نفت روسیه است. عامل منفی دیگر، موجهای جدید شیوع کووید در چین بوده است و با وجود برنامه شانگهای برای بازگشایی، موارد ابتلا در منطقه پکن افزایش پیدا کرده است.

با این حال بازار در حالی که به دورنماهای اقتصادی تیره متمرکز شده، حداقل هفته گذشته سطح اندک ذخایر سوخت آمریکا را نادیده گرفت.

نه این که تقاضا برای نفت افزایش زیادی پیدا کرده باشد بلکه ظرفیت عرضه در سطح جهان و آمریکا چند میلیون بشکه در روز کمتر از دوران پیش از شیوع پاندمی شده است. تقاضای رو به رشد از زمان بازگشایی اقتصادها و ازسرگیری سفرهای مردم، به همراه ظرفیت پالایش کمتر و کمبود عرضه در بازارهای سوخت، میانگین ذخایر سوخت آمریکا را به شدت کاهش داده است.

طبق آمار هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر بنزین آمریکا در هفته منتهی به ۱۳ مه، به میزان ۴.۸ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد و حدود هشت درصد پایین میانگین پنج ساله برای این وقت از سال است. ذخایر بنزین آمریکا در پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۴ برای این وقت از سال است و ذخایر کرانه شرقی در پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۱ قرار دارند.

به گفته ونیو یو و وارن پاترسون، استراتژیستهای موسسه ING، اگرچه پالایشگاه‌ها فضا برای افزایش ظرفیت تولید دارند اما تقاضا برای بنزین احتمالا در فصل رانندگی افزایش پیدا خواهد کرد و بازار بنزین آمریکا دچار محدودیت عرضه بیشتری خواهد شد. و احتمالا شاهد آن خواهیم بود که دولت آمریکا تحت فشار بیشتری برای کنترل قیمت بنزین قرار خواهد گرفت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تیم استراتژی ساکسو بانک در یادداشتی هشدار داد نگرانیها نسبت به رشد اقتصادی و متعاقبا، تقاضا برای سوختها هنوز در آمار فعلی منعکس نشده‌اند. این نگرانی هنوز در ذخایر نفت و بنزین انعکاس پیدا نکرده و اگرچه تقاضا برای بنزین کاهش پیدا کرده اما با وجود گرانی کم سابقه قیمتها، همچنان قوی مانده است. در چین هم تسهیل قرنطینه‌ها با موجود جدید شیوع، خوب پیش نمی‌رود و روند عادی سازی را آهسته کرده است. تا آن زمان، بازار احتمالا به سطح کلی ریسک پذیری متمرکز است که در حال حاضر به چالش کشیده شده است.

منبع: ایسنا