خطر فرسایش تونلی در فرونشست‌های جنوب تهران + عکس
خطر فرسایش تونلی در فرونشست‌های جنوب تهران + عکس
ابعاد و طول فرسایش‌های تونلی در زون‌های فرونشست جنوب تهران در حال افزایش است.

به گزارش «نبض انرژی» علی بیت‌اللهی, عضو هیئت مدیره مرکز تحقیقات راه و شهرسازی ضمن انتشار تصاویری از شدت فرونشست در جنوب تهران, در رابطه با فرسایش‌های تونلی هشدار داد: فرونشست زمین، به‌صورت ناگهانی و یا تدریجی موجب ایجاد تغییر شکل در سطح زمین می‌شود, حال اگر فرونشست زمین به‌صورت نامتقارن باشد و یا در خاک‌های واگرا رخ دهد، بروز شکاف و تر‌ک‌ها در سطح زمین امری قطعی خواهد بود.

وی ادامه داد: در چنین حالتی آب‌های سطحی (نزولات جوی، آب کشاورزی و…,) از طریق شکاف‌ها(فیشرها) به زیر سطح زمین نفوذ می‌کند, نفوذ آب‌های سطحی تا عمق تحتانی ترک‌ها و شکاف‌ها خواهد بود و با رسیدن آب به انتهای عمقی شکاف‌ها، آب به‌صورت افقی در زیر سطح زمین جریان پیدا می‌کند. چنین جریانی به‌خصوص در خاک‌های واگرا و سیلتی با چسبندگی کم, موجب فرسایش و حمل خاک زیر سطحی و پدیداری تونل‌های زیر سطحی می‌شود که این نوع فرسایش را فرسایش تونلی می‌نامیم.

اوضاع فرونشست در جنوب تهران, دشت ورامین و شهریار به شدت بحرانی است و  آمار عجیب فرونشست سالانه 40 سانتی‌متر در برخی از مناطق دشت ورامین و شهریار ثبت شده است!   فرونشست تهران که متخصصان از آن به‌عنوان “بمب ساعتی” زیر پای مردم تهران از آن یاد می‌کنند, به علت کاهش سطح آب‌های زیرزمینی, جای‌گذاری نادرست ساخت‌وساز‌ها و اسکان بیش از حد جمعیت در این استان حاصل شده است.

فرونشست فروچاله ,

فرونشست فروچاله ,

منبع: تسنیم