آیا برای مقابله با فرونشست زمین دیر شده است؟
آیا برای مقابله با فرونشست زمین دیر شده است؟
یک کارشناس محیط زیست گفت: ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها به خاطر فرونشست در وضعیت بحرانی تری قرار دارد و از مهم‌ترین دلایل پدیده نشست زمین در ایران می‌توان به مدیریت اشتباه منابع آبی و حفر غیر اصولی اشاره کرد.

طیبه مرادی: به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مباحثی که امروزه بیشتر مورد تأکید و توجه است موضوع فرونشست زمین است که بیشتر در اکثر شهر‌ها در حال رخ دادن است. متاسفانه به دلیل مدیریت نادرست منابع زیرزمینی و ساخت و ساز‌های غیراصولی این موضوع بیشتر تشدید شده است؛ بنابراین سطح زمین شکاف عمیقی پیدا می‌کند، البته فرونشست زمین ممکن است به دلیل حوادث طبیعی مانند زمین لرزه، فرسایش و تشکیل گودال نیز ایجاد می‌شود.

حسین علیزاده کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» گفت: در فرونشست‌های زمین در بیشتر کشور‌ها مقصر اصلی آب‌های زیرزمینی هستند. همچنین برداشت‌های نادرست از این منابع است.

وی با بیان اینکه برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی کشور باعث شده که تا بیش از میلیون‌ها هکتار از زمین‌های مناطق مختلف فرونشست کند، گفت: ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها به خاطر فرونشست در وضعیت بحرانی تری قرار دارد و از مهم‌ترین دلایل پدیده نشست زمین در ایران می‌توان به مدیریت اشتباه منابع آبی و حفر غیر اصولی اشاره کرد.

این کارشناس محیط زیست با تأکید به مهم‌ترین عوامل ایجاد فرونشست زمین، اظهار کرد: برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی، نفت و گاز، هدررفت میزان زیاد آب، حفر تونل، شیوه‌های نادرست کشاورزی و آب شدگی یخ‌ها از جمله مهم‌ترین دلایل فرونشست زمین است.

وی افزود: فرونشست زمین از جمله مشکلات جدی است که ممکن برای فضای شهری ایجاد شود، مناطق مستعد خشکسالی بیشتر در معرض خطر هستند، زیرا زمین خشک‌تر و در نتیجه احتمال ترک خوردن آن بیشتر است.

این کارشناس محیط زیست با تأکید بر اینکه برای مقابله با فرونشست زمین دیر است، گفت: خطر جدی است و باید از بحث‌های حاشیه‌ای پرهیز کنیم. فرونشست زمین نه فقط در اصفهان و تهران بلکه در همه نقاط کشور وجود دارد و باید همین الان مقابله با آن در تمام نقاط کشور فکری کنیم.