علت عقب ماندگی ایران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر چیست؟
علت عقب ماندگی ایران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر چیست؟
براین باورند که یکی از مهمترین دلایل سرعت کند توسعه انرژی تجدیدپذیر، مسئله سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی در این حوزه است که باید مسئولان کشور برای جبران این عقب‌ماندگی تدابیری اتخاذ کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از موضوعاتی که امروزه می‌تواند به سلامت محیط زیست کمک کند بحث بکارگیری انرژی تجدیدپذیر و فناوری نوین است تا بتوان به این حوزه کمک کرد. براساس این گزارش محدودیت منابع انرژی فسیلی در کنار تقاضای روز افزون برای بهره‌مندی از انرژی همواره در سطح بین الملل مطرح بوده و کشور‌های پیشرفته جهان به دنبال راه‌های مختلف برای جایگزین کردن انرژی‌ها فسیلی هستند.

در کنار کمبود منابع انرژی‌های فسیلی، گرم شدن کره زمین، ریزش باران‌های اسیدی و آلودگی محیط زیست از عواملی است که جوامع مختلف را وادار می‌کند تا به دنبال جایگزینی به جای نفت در تامین انرژی مورد نیاز خود باشند.
باید متذکر شد که روند انقلاب صنعتی چهارم در حوزه انرژی همانند سایر بخش‌ها بیانگر این است که مسیر تولید، توسعه و رویکرد‌های استفاده از انرژی در جهان روز به روز در حال دگرگونی است که گواه این دگرگونی را می‌توان در رشد تولید انرژی‌های نو در کشور‌های توسعه یافته از تولید برق توسط انرژی‌های تجدیدپذیر مشاهده کرد.

آلایندگی‌های موجود در انرژی‌های فسیلی و ضرورت بیش از پیش توجه به محیط زیست در جهان امروز از مهمترین دلایل حرکت کشور‌های توسعه یافته به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر در دهه‌های اخیر است. درواقع به ازای هر کیلووات ساعت برق تولیدی از انرژی‌های تجدیدپذیر به جای زغال سنگ از انتشار حدود یک کیلوگرم دی اکسید کربن جلوگیری خواهد شد، بنابراین به عنوان مثال، برای هر یک درصد انرژی متداول که توسط انرژی باد جانشین شود، حدود ۱۳ درصد انتشار این گاز کاهش خواهد یافت، همچنین، کاهش سولفور و اکسید نیترات از دیگر مزایا برای حفظ محیط زیست در اثر استفاده از انرژی پاک هستند.
از مزایایی که سبب تغییر چشم انداز حوزه انرژی در کشور‌های توسعه یافته شده و این حرکت را با شتاب بیشتری رو‌به‌رو کرده است، جلوگیری از تولید آلودگی‌های زیست محیطی، رایگان و نامحدود بودن منبع انرژی‌های تجدیدپذیر، عمر مفید بسیار طولانی، دسترسی به نسبت آسان‌تر و تجدیدپذیر بودن منابع انرژی و متنوع سازی در منابع انرژی و سرانجام کاستن از میزان اتکا به واردات نفت و سوخت‌های فسیلی از سوی بسیاری از دولت‌ها به عنوان هدف اعلام شده است.

با وجود مشکلاتی که ممکن است با استفاده از انرژی‌های پاک ایجاد شود، اما در برابر آلایندگی انرژی‌های فسیلی بسیار ناچیز است از این رو کشور‌های پیشرفته ترجیح می‌دهند استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر را با ظرفیت بالایی دنبال کنند.
این نکته حائز اهمیت است که بسیاری از کشور‌های جهان از چند سال اخیر به مزایای استفاده از انرژی‌های پاک پی برده اند که در این میان کشور چین فراتر از اهداف تولید انرژی از باد و خورشید رسیده است.

همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر هر ساله به صورت افزاینده تعدادی شغل را در سراسر جهان تولید می‌کنند. برهمین اساس در ایران نیز به موضوع استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر قوت گرفته است به گونه‌ای که این مهم با کمک بخش خصوصی و حمایت دولت شتاب خواهد گرفت. همچنین می‌توان گفت؛ این چرخه معیوب تنها با تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تغییر و تسهیل قوانین برای سرمایه گذاران خارجی امکانپذیر خواهد شد.

روند نامطلوب توسعه انرژی تجدیدپذیر در کشور معلول دلایلی است که واکاوی هر یک از آن‌ها می‌تواند زمینه ارائه راه‌حل تسریع در روند استفاده از ظرفیت انرژی‌های نو در ایران را به دنبال داشته باشد؛ در این راستا یکی از مهمترین دلایل سرعت کند توسعه انرژی تجدیدپذیر، مسئله سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی در این حوزه است.

با در نظر گرفتن تغییرات جهانی در مدل توسعه انرژی و افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر و سوخت‌های جایگزین و عاری از کربن در سبد انرژی جهانی به‌ویژه هیدروژن سبز که یک واسطه کلیدی برای امنیت انرژی و تثبیت شبکه برق تجدیدپذیر نیز به‌شمار می‌رود، پنجره‌ای برای ایران و کشور‌های دارای ظرفیت بالای انرژی‌های تجدیدپذیر برای توسعه این انرژی‌ها و تولید هیدروژن سبز باز شده که می‌بایست قبل از بسته شدن آن با تبیین استراتژی درست همسو با تغییرات جهانی، جهت تحقق امنیت انرژی و تسلط بر بازار انرژی در آینده گام برداشت.