چگونه می‌توان مصرف برق را مدیریت کرد؟
چگونه می‌توان مصرف برق را مدیریت کرد؟
برای کاهش مصرف برق و هزینه‌های خانواده، از لامپ‌های LED استفاده کنید. همچنین در ساعات اولیه شب از وسایل برقی پر مصرف از قبیل جاروبرقی، اتو و ماشین لباسشویی استفاده نکنیم.
  1. به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» همه ساله با نزدیک شدن به اوج گرما مصرف انرژی در کشور روند افزایشی پیدا می‌کند. متاسفانه برخی از تجهیزات سرمایشی به دلیل به روز نبودن و نداشتن استاندار مصرف برق شدت پیدا می‌کند. کارشناسان معتقدند در قبل از ورود به فصل گرما همیشه وسایل سرمایشی مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد تا از اوج مصرف بیش از اندازه برق جلوگیری کند. باید به این نکته تأکید کرد؛ در روز‌های اوج مصرف برق که گاه همراه با خاموشی است صرفه جویی در مصرف خانگی می‌تواند تا حد زیادی از خاموشی‌ها پیشگیری کند، حتی صرفه‌جویی در وسایلی که به نظر خیلی کم مصرف هستند.

باید به این نکته کلیدی امروزه استفاده از کولر‌های گازی در بسیاری از مناطق کشور رواج یافته و تعداد قابل توجهی از شهروندان با تجهیز محیط‌های اداری و مسکونی خود به اسپلیت یا داکت اسپلیت از این دستگاه‌ها برای خنک کردن محیط استفاده می‌کنند؛ رویه و عادت رو به گسترشی که البته باید‌ها و نباید‌های فراوانی پیرامون آن مطرح می‌شود. از جمله مسائل کلیدی و غیرقابل انکاری که در مورد سیستم‌های سرمایشی اسپلیت و داکت اسپلیت و به صورت کلی کولر‌های گازی باید مورد توجه قرار داد، این است که این دستگاه‌ها نسبت به کولر‌های آبی میزان مصرف به مراتب بالاتری دارند و به همین دلیل می‌توانند هزینه برق مصرفی محیط‌های اداری و مسکونی را به شدت افزایش دهند.

نکته مهمی که اغلب شهروندان آن را رعایت نمی‌کنند و با تصور اینکه هرچقدر دمای کولر را پایین قرار دهند، دمای هوا سردتر می‌شود، درجه کولر خود خود را روی دماهایی، چون ۲۱ درجه و حتی پایین‌تر قرار می‌دهند. اشکالی که در این شرایط ایجاد می‌شود و مشترکان کمتر به آن دقت می‌کنند آن است که کولر گازی به دلیل اینکه توان رساندن دما به درجه ۲۱ درجه یا کمتر را ندارد، مداوم کار می‌کند و به بیان دیگر هیچ فرصتی برای خاموش شدن و استراحت دستگاه در طول مدت استفاده فراهم نمی‌شود که این موضوع علاوه بر افزایش میزان مصرف برق خانوار، به کاهش طول عمر مفید کولر‌های گازی منجر می‌شود. در همین راستا کارشناسان معتقدند که شهروندانی که از دستگاه کولر گازی استفاده می‌کنند، دستگاه خود را به اینورتر مجهز کنند. از آنجایی که هنگام روشن شدن کولر‌های گازی جریان لحظه‌ای برق به شدت افزایش پیدا می‌کند، نصب دستگاه اینورتر باعث می‌شود که این شدت مصرف در هنگام روشن شدن مجدد دستگاه کاهش یابد و در مجموع مصرف برق کولر کمتر شود. همچنین به جای اینکه تلاش کنند با کاهش دما به خنک کردن محیط زندگی و یا کار خود اقدام کنند، نسبت به طولانی‌تر کردن زمان استفاده از کولر گازی اقدام کنند؛ بنابراین برای بالا بردن کارایی این سیستم‌های سرمایشی علاوه بر رعایت دمای آسایش، همچنین از بسته بودن محیط هنگام استفاده از کولر اطمینان حاصل کنند و نیز از سرویس سالانه سیستم‌های خود غافل نشوند.

همچنین با تنظیم درجه کولر‌های گازی بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد، میزان مصرف برق و هزینه‌های خانواده خود را کاهش دهیم. دمای آسایش بدن انسان بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است، با تنظیم صحیح ترموستات کولر‌های گازی به سلامت خانواده خود بیاندیشیم. با صرفه‌جویی در مصرف برق بویژه در ساعات اوج مصرف (۱۲ تا ۱۶ و ۲۰ تا ۲۴)، در تأمین برق مورد نیاز کشور همکاری کنید.

طبق این گزارش برای کاهش مصرف برق و هزینه‌های خانواده، از لامپ‌های LED استفاده کنید. صرفه‌جویی در مصرف برق را جدی بگیریم. در ساعات اولیه شب از وسایل برقی پر مصرف از قبیل جاروبرقی، اتو و ماشین لباسشویی استفاده نکنیم. در کنار موارد فوق برای مصرف بهینه انرژی برق، کولر‌ها را در محل سایه و با عایق‌بندی مناسب نصب کنید.

هنگام تهیه لوازم برقی به برچسب انرژی که نشان دهنده میزان مصرف برق است توجه کنید. خرید لوازم برقی کم مصرف و پربازده نشانگر احساس مسئولیت شما نسبت به آینده انرژی کشور است. بیش از ۵۳% مصرف برق در بخش خانگی مربوط به دستگاه‌های خنک کننده مانند یخچال، فریزر و انواع کولرهاست. با استفاده بهینه از لوازم برقی به اقتصاد خانواده کمک کنیم. خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از نور طبیعی خورشید، ساده‌ترین راه صرفه جویی در مصرف برق است. در طول روز، با کنار زدن پرده‌ها از روشنایی طبیعی و تابش آفتاب لذت ببریم. بیش از ۹۰ درصد برق مصرفی در لامپ‌های رشته‌ای به گرما تبدیل می‌شود! به حفظ زمین بیاندیشیم. باز نگه داشتن در یخچال و فریزر = اتلاف انرژی.
قرار دادن یخچال و فریزر در کنار اجاق‌گاز و آبگرمکن و یا در معرض تابش مستقیم نور خورشید، مصرف انرژی آن‌ها را افزایش می‌دهد. با استفاده از شیشه‌های رفلکس می‌توان مقدار گرمایش ساختمان و نیاز به استفاده از دستگاه‌های سرمایشی را کاهش داد.

همچنین به ازای هر درجه کاهش دمای ترموستات کولر، حدود ۳ تا ۵ درصد از برق مصرفی ما کاهش می‌یابد. تمیز کردن و سرویس وسایل سرمایشی پیش از شروع به کار آن‌ها در فصل گرما، ضمن بهبود بخشیدن به کارکردشان، مصرف انرژی و هزینه‌های خانواده را نیز کاهش می‌دهد.
استفاده مداوم از دور تند کولر‌های آبی، فشار زیادی به موتور آن‌ها وارد کرده و مصرف انرژی را به شدت افزایش می‌دهد.
کولر‌های گازی از وسایل پرمصرف برقی هستند. بهتر است برای کاهش مصرف برق و هزینه‌های خانواده، زمان استفاده از آن‌ها را به حداقل برسانیم. باز و بسته کردن مکرر در یخچال و فریزر باعث کاهش عمر مفید آن و افزایش مصرف برق می‌شود. برای تولید و تأمین برق هزینه سنگینی صرف می‌شود، با خاموش کردن لامپ‌های اضافی ضمن عمل به وظیفه ملی خود، به اقتصاد خانواده کمک کنید. کولر‌های گازی «حدود ۴ برابر» کولر‌های آبی برق مصرف می‌کنند. وسایل سرمایشی را متناسب با محل زندگیمان انتخاب کنیم.