آیا دوباره دروازه واردات بنزین به کشور گشوده خواهد شد؟| عدم مدیریت مصرف انرژی
آیا دوباره دروازه واردات بنزین به کشور گشوده خواهد شد؟| عدم مدیریت مصرف انرژی
هم اکنون در بخش تامین بنزین این نگرانی‌ها وجود دارد که در صورت ادامه روند مصرف انرژی و عدم مدیریت در این حوزه، احتمالا می‌رود که در سال‌جاری دوباره واردکننده بنزین شویم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مسائلی که امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته بحث افزایش مصرف سوخت به ویژه بنزین و قاچاق فرآورده‌های نفتی در کشور است که این معضل با گذشت چندین سال همچنان ادامه دارد شاید این مهم بیشتر به دلیل عدم نظارت مسئولان ذیربط باشد که باعث ایجاد این مشکل بزرگ در کشور شده و نیز باعث خروج سرمایه ملی از کشور می‌شوند.

برخی از کارشناسان معتقدند که در صورت ادامه این روند بازهم دروازه واردات بنزین به کشور گشوده خواهد شد در حالی که طبق گفته مسئولان وزارت نفت کشور در حوزه تولید بنزین به خودکفایی رسیده و می‌تواند صادر کننده این محصول استراتژیک باشد علیرغم این موضوع پیش بینی می‌شود که در صورت ادامه این روند کشور واردکننده بنزین خواهد شد.

روند فزاینده مصرف داخلی بنزین همواره با توجه به افزایش تعداد خودرو‌ها بوده است همچنین طی دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا سفر‌ها کاهش یافته اکنون که با روند کاهشی این بیماری مسافرت مردم ره روال عادی برگشته است و این مهم باعث شده که مصرف بنزین در کشور روند افزایشی را در پیش بگیرد؛ بنابراین باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت؛ کشور در یک دوره مهم از نظر عرضه و تقاضای انرژی قرار دارد. مصرف در تمام شاخه‌های انرژی در حال سبقت گرفتن از تولید است و تراز اکثر بخش‌ها یا منفی شده است یا بزودی منفی می‌شود. مگر آنکه هرچه زودتر وارد بحث مدیریت مصرف انرژی شویم.

با وجود اینکه شدت مصرف انرژی در بخش‌های مختلف در تمام دنیا کاهشی است و در کشور ما متاسفانه این روند افزایشی است و نیازمند یک اقدام جدی برای مدیریت مصرف است.

هم اکنون در مورد تامین بنزین این نگرانی‌ها وجود دارد. یعنی اگر با این روند ادامه دهیم، احتمالا سال ۱۴۰۱ دوباره واردکننده بنزین خواهیم شد. حالا چقدر در کشور تلاش شد، چقدر پالایشگاه ساخته شد، تا ما از آن واردکننده بنزین، تبدیل به صادرکننده شویم، همه را فراموش کنیم و دوباره واردکننده شویم.
براساس این گزارش یکی از موضوعاتی که تنور واردات بنزین را در کشور داغ کرده بیشتر به دلیل نبود حمایت از CNG نیز باشد. اردشیر دادرس رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG – کشور اعلام کرده اکنون قیمت هر لیتر بنزین بالای ۹۰ سنت است و اگر ۳۶۵ روز سال را در نظر بگیریم، رقم واردات بنزین با حذف سی. ان. جی از سبد سوخت کشور معادل ۸ میلیارد دلار در سال خواهد بود. در حالی که اگر تنها ۱۰ درصد از این میزان برای حمایت از صنعت سی. ان. جی در نظر گرفته شود، علاوه بر جلوگیری از واردات بنزین می‌توان سهم سی. ان. جی را از ۲۵ میلیون متر مکعب در روز به ۴۰ میلیون متر مکعب افزایش داد.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه جابه‌جایی ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور حدود ۴ میلیون لیتر گازوئیل نیاز دارد، در این بخش نیز صرفه‌جویی اتفاق خواهد افتاد، اظهار کرد: توسعه سی. ان. جی در کشور نیاز به احیا دارد. در این زمینه باید خودروسازان، کارگاه‌های تبدیل، کمپرسورسازان، سازندگان کیت، سازندگان مخزن، احداث کنندگان جایگاه، بهره‌برداران، نگهداشت و تعمیرات، بازرسی و معاینه فنی آزمایشگاه‌های تخصصی و خدمات پس از فروش مورد توجه قرار گیرد.