چگونه می‌توان با تنش آبی مقابله کرد؟
چگونه می‌توان با تنش آبی مقابله کرد؟
کاشناسان معتقدند که پساب در حال حاضر و در شرایط کم آبی یک منبع مهم تامین آب در کشور است و تا جایی که امکان پذیر است بنابراین باید پساب را جایگزین آب‌های با کیفیت کرده و منابع آبی را آزاد کنیم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» امروزه به دلیل کمی نزولات آسمانی و مصرف بی‌رویه برخی از مشترکان کشور با کمبود آب و در برخی از نقاط با خشکسالی مواجه است در این متاسفانه ورود پساب‌های صنعتی در این حوزه نیز مشکلات را دو چندان کرده است. متاسفانه توسعه سریع صنایع و به کارگیری صد‌ها ترکیب شیمیایی جدید در آن‌ها باعث پیدایش مقادیر عظیمی پساب صنعتی شده که تخلیه آن‌ها به محیط زیست به ویژه جریان‌های آب آلودگی‌های شدیدی به وجود آورده است.

در دنیای صنعتی امروز حفاظت و حمایت از محیط‌زیست و منابع طبیعی با توجه به ایجاد فضای ناسالم زندگی برای انسان الزامی بوده و از آنجایی که تخریب و انهدام محیط زیست در هر نقطه از جهان کلیه مردم دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد ضرورت دارد اقدامات جلوگیری از خسارت به محیط زیست صورت پذیرد. فاضلاب حاصل از فرآوری‌های صنعتی معمولا قبل از تخلیه، نیاز به تصفیه در محل دارند. در صورت عدم تصفیه پساب صنعتی، این آلاینده‌ها می‌توانند خطری برای زندگی انسان و دریا باشند.

براساس این گزارش به دلیل کمبود آب در دنیا تصفیه فاضلاب و بازگرداندن آب مصرف شده به چرخه اهمیت پیدا کرده است. توسعه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مستلزم رفع موانع موجود و ارائه راه‌کار‌های جدید است. قدیمی بودن لوله‌های انتقال و فناوری‌های به کار رفته یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی صنعت تصفیه فاضلاب است.

روش‌های زیادی برای کاهش ضایعات در یک محیط صنعتی وجود دارد. به حداقل رساندن زباله شامل هرگونه کاهش منبع و یا فعالیت بازیافت است که توسط یک تولید کننده زباله انجام می‌شود. برای به حداقل رساندن خطرات بهداشت عمومی و محیط زیست ناشی از فاضلاب‌های صنعتی به تصفیه پساب نیاز است. این امر می‌تواند با استفاده از فناوری‌های درمانی مناسب، برنامه ریزی دقیق، نظارت منظم و قانونگذاری مناسب محقق شود. همچنین مهم است که استاندارد‌ها و محدودیت‌های مربوط به رهاسازی پساب‌های صنعتی، که توسط مقامات نظارتی تنظیم شده است، به خطر نیفتد.

اکثر صنایع بزرگ دارای امکانات تصفیه پساب‌های صنعتی هستند، اما این موضوع در مورد صنایع کوچک وجود ندارد، زیرا حاشیه سود آن‌ها بسیار کم است و نمی‌توانند سرمایه گذاری عظیمی در تجهیزات کنترل آلودگی داشته باشند. برای از بین بردن برخی آلاینده‌ها مانند فسفر یا فلزات سنگین، سیستم‌های تصفیه فاضلاب صنعتی ویژه‌ای مورد نیاز است.

فاضلاب دارای توانایی طبیعی برای تصفیه خود با زمان است. اما با افزایش جمعیت و فعالیت صنعتی، افزایش سطح تصفیه قبل از تخلیه فاضلاب شهری و صنعتی مورد نیاز است؛ بنابراین پساب در حال حاضر و در شرایط کم آبی یک منبع مهم تامین آب در کشور است و تا جایی که امکان پذیر است ما باید پساب را جایگزین آب‌های با کیفیت کرده و منابع آبی را آزاد کنیم. از پساب در چرخه صنعت استفاده کنیم و در جا‌هایی که ممکن است با چاه‌های آب کشاورزی جایگزین کنیم.