وضیعت نصب کنتور‌های هوشمند برق به کجا رسید؟
وضیعت نصب کنتور‌های هوشمند برق به کجا رسید؟
بسیاری از کارشناسان براین باورند که با نصب کنتور‌های هوشمند، می‌توان هزینه‌های بهره برداری از برق را در ساعات اوج مصرف و عادی، به شیوه متفاوتی محاسبه کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مباحثی که در شرایط فعلی به صنعت برق در حوزه خاموشی‌ها می‌تواند، کمک می‌کند موضوع هوشمندسازی کنتور‌ها برق مشترکان خانگی و صنایع و کشاورزی است. بسیاری از کارشناسان براین باورند که با نصب کنتور‌های هوشمند، می‌توان هزینه‌های بهره برداری از برق را در ساعات اوج مصرف و عادی، به شیوه متفاوتی محاسبه کرد، یعنی مشترک متوجه می‌شود که اگر در ساعت اوج مصرف، استفاده غیرضروری از برق داشته باشد، باید هزینه بیشتری بپردازد و به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر هم ترغیب می‌شود.

مزیت دیگر نصب کنتور‌های هوشمند، افزایش سرعت و دقت در صدور صورتحساب‌های برق است؛ به طوری که در هر ۱۵ دقیقه یکبار، امکان مشاهده مصرف مشترک در مراکز مدیریت مصرف وجود خواهد داشت.

براساس این گزارش آسیب شناسی‌ها نشان می‌دهد توسعه و تجاری سازی فناوری کنتور‌های هوشمند در کشور با چالش‌هایی همراه بوده و به رغم پیشرفت‌های کسب شده در گسترش تکنولوژی‌های صنعت برق، کاهش چشمگیر منابع مالی و کمبود نقدینگی، هوشمندسازی شبکه برق کشور را با گلوگاه‌هایی مواجه کرده است؛ بنابراین با نصب کنتور‌های هوشمند به راحتی می‌توان به مدیریت بار شبکه اقدام کرد.

همچنین این اقدام موجب می‌شود، اهدافی از قبیل، فراهم شدن بستر‌های اصلاح الگوی مصرف، امکان اعمال مدیریت بار ازسوی بهره بردار شبکه در شرایط عادی و اضطراری، کاهش تلفات غیرفنی و مشخص سازی و پایش تلفات فنی شبکه توزیع، امکان راه اندازی بازار خرده فروشی و … فراهم شود.